Publicerad: 2016-10-14

Miljonsatsar på doktorander som forskar om robotar i äldrevård

NYHET Sociala robotar som anpassar sig till äldre personers känslor och handlingar. Det ska femton doktorander från hela världen fokusera på i ett EU-projekt som leds av Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet.

Nu har Institutionen för datavetenskap köpt in sin första sociala robot som ska användas i projektet. Från vänster: Suna Bensch, Thomas Hellström, roboten och Lennart Edblom.

– Syftet med projektet är att forskningen ska lösa verkliga behov, och vi har därför samlat inte bara akademiska experter utan även robotföretag och organisationer som jobbar med affärsutveckling och dessutom äldrevård. Det kommer att bli en stimulerande utmaning att få till ett fungerande samarbete mellan alla dessa parter som normalt inte jobbar tillsammans, säger Thomas Hellström, professor och en av koordinatorerna för projektet.

En social robot interagerar med människor inte bara genom att vara fysiskt närvarande, utan även genom att kommunicera socialt, till exempel genom att uppfatta om användaren är ledsen eller glad, om den är trött eller pigg.  Roboten kan då anpassa sig efter människans situation och behov, och kan exempelvis föreslå aktiviteter som att ringa upp anhöriga eller boka teaterbiljetter.

Forskningsprogrammet kommer att rymma allt från design av teknik och hårdvara till interaktionsdesign, användarstudier och robotetik. Rekryteringen av de femton doktoranderna pågår och förväntas vara klar 1 april 2017.

Två av doktoranderna kommer att anställas på Umeå universitet.

– Umeådoktoranderna kommer att jobba med robotar som kan förstå tal och även tala själva. Speciellt fokus kommer att ligga på hur man tolkar språk utifrån långsiktiga mål, och hur man hanterar plötsliga byten av samtalsämnen, flertydigheter, och missförstånd, säger Suna Bensch, forskare och en av koordinatorerna för projektet.

Inom projektet har ett konsortium bildats av sju universitet och forskningsinstitut, tre industriella partners, två slutanvändarorienterade partners och tre affärsorienterade organisationer. Umeå universitet fungerar som samordnare.

Inkubatorn Uminova Innovation deltar genom att hjälpa doktoranderna i Umeå med affärsutveckling kopplat till forskningen. Liknande organisationer hjälper doktoranderna vid de andra universiteten.

– De som går igenom doktorandutbildningen kommer alltså bli robotforskare väl lämpade för en framtida karriär inom både akademi och industri, säger Lennart Edblom, universitetslektor och administrativ koordinator för projektet.

Om forskningsprogrammet:

Projektet Socrates (Social Cognitive Robots in The European Society) löper under fyra år och har en total finansiering på 3,9 miljoner euro. Projektet är en del av Marie Sklodowska-Curie-programmet inom EU:s stora Horizon 2020-satsning.

För mer information, kontakta gärna:

Thomas Hellström, professor vid Institutionen för datavetenskapTel: 090-786 77 59
E-post: thomas.hellstrom@umu.se

Högupplöst pressbild för nedladdning. Foto: Mikael Hansson