Publicerad: 2016-09-05

Miljonsatsning på doktorandutbildning inom robotar i äldrevård

NYHET Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet kommer att leda ett nytt europeiskt forsknings- och utbildningsprogram för 15 doktorander inom området sociala robotar.

Socrates, som projektet heter, löper under fyra år och har en total finansiering på 3,9 miljoner euro. Projektet är en del av Marie Skłodowska-Curie-programmet inom EU:s stora Horizon 2020-satsning.

Rekryteringen av de 15 doktoranderna pågår och förväntas vara klar 1 april 2017. De som antas som doktorander kan komma från hela världen, och ska fokusera på robotar inom äldrevård. Forskningen syftar till robotar som anpassar sig till människan, till exempel genom att vara mer eller mindre självständiga, eller genom att känna av mänskliga känslor och avsikter.

Inom projektet har ett konsortium bildats av sju excellenta universitet och forskningsinstitut, tre industriella partners, två slutanvändarorienterade partners och tre affärsorienterade organisationer. Umeå universitet fungerar som samordnare, med Thomas Hellström, Suna Bensch, och Lennart Edblom från Institutionen för datavetenskap som koordinatorer. Inkubatorn Uminova Innovation deltar genom att hjälpa doktoranderna med affärsutveckling kopplat till forskningen.

Redaktör: Mikael Hansson