Publicerad: 2015-06-26

Miljonsatsning på tillväxtföretag i Norra Sverige

NYHET Småföretagare i Norr- och Västerbotten kan nu växa genom Almiprojektet Triumf.Med anpassade insatser kan företagen få möjlighet att fördubbla sin omsättning inom tre år.

Tre av fyra nya företagare vill växa - men lyckas inte, det visar en undersökning som Almi Företagspartner gjort.
– Företag som befinner sig i utvecklingsfasen och vill öka sin omsättning kan behöva insatser från externa aktörer, säger Gert-Olof Boström, kontaktperson för projektet Triumf och docent vid Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Över 30 miljoner kronor

Triumf riktar sig till små- och medelstora företag i Norr- och Västerbottens län som vill öka sin omsättning och anställa fler. Tack vare finansiering från Europeiska regionala strukturfonden kommer totalt 36 miljoner kronor satsas på företagen i länen mellan 2015-2018. Almi, Umeå universitet, Luleå tekniska universitet, Region Västerbotten och Norrbottens läns landsting satsar tillsammans 18 miljoner kronor i projektet. Umeå universitet och Luleå tekniska universitet är projektets samverkanspartners.

Almis kontaktpersoner för Triumf:

Malin Nilsson Correia, projektledare Triumf Norrbotten: 072-213 79 24
Torbjörn Edvall, projektledare Triumf Västerbotten: 070-565 07 97