Publicerad: 2010-10-26

Miljöstipendier till kemiforskare

NYHET Sveriges Ingenjörer har delat ut miljöstipendier. Forskare vid Umeå universitets kemiska institution får sammanlagt ta emot över 430 000 kronor.

Det är följande två forskningsprojekt som tilldelats stipendier:

Chau Phan Duong Ngoc, Stellan Marklund och Stina Jansson vid Umeå universitet får 224 000 kr för forskning om rökgaser vid avfallsförbränning.

Eva Weidemann, Lisa Lundin och Stellan Marklund får 208 000 kronor för projektet Termisk behandling av flygaska från avfalls‐ och biobränsleförbränning – destruktion av organiska
Föroreningar.

Miljöstipendierna, i år totalt 1,2 miljoner kronor, kommer från fondavsättningar i Banco Ideell Miljö, delas ut på Miljödagen i Stockholm på torsdag, 28 oktober. Elva forskare och 26 studenter från Umeå till Lund har i år utsetts till Sveriges Ingenjörers miljöstipendiater.
Pressmeddelande från Sveriges ingenjörerKontaktuppgifter till forskarna finns i Umeå universitets personalkatalog:

Redaktör: Karin Wikman