Publicerad: 2017-10-18

MIMS-forskare får Hagbergs pris för virusforskning

NYHET Anna Överby Wernstedt, som är forskningsgruppledare vid Molecular Infection Medicine Sweden och docent vid Institutionen för klinisk mikrobiologi, får 2017 års pris från Sven och Ebba-Christina Hagbergs Stiftelse. Priset ges med ett forskningsstöd på 425 000 kronor.

Enligt Sven och Ebba-Christina Hagbergs Stiftelse får Anna Överby Wernstedt priset för ”sina biokemiska studier av virusinfektioner. Hennes arbete är grundläggande för vår förståelse av hur kroppen försvarar sig mot invaderande virus.”

– Det är otroligt kul att få detta pris och jag känner mig väldigt hedrad! Priset ger också ett mycket välkommet tillskott i forskningsfinansieringen, säger Anna Överby Wernstedt.

2017 års pris går även till Pål Stenmark vid Stockholms universitet, vars strukturbiologiska studier av botulinumtoxin, även känt som Botox, enligt styrelsens motivering ”öppnar möjligheter för att utveckla nya muskelavslappnande läkemedel.”

Sven och Ebba-Christina Hagbergs Stiftelse har till ändamål att stimulera och främja vetenskaplig forskning, företrädesvis inom det medicinska och biokemiska området. Stiftelsen delar varje år ut ett personligt pris samt forskningsstöd till en kvinnlig och en manlig framstående ung forskare i Sverige. I nomineringsfrågor samarbetar stiftelsen med Kungliga Vetenskapsakademien och Karolinska Institutet.

Läs mer om Anna Överby Wernstedts forskning

Redaktör: Daniel Harju