Publicerad: 2014-08-26

MIMS inleder internationell konferens

NYHET I eftermiddag startar infektionsforskningsenheten MIMS, Umeå universitet sin internationella konferens med representanter från de nordiska noderna i EMBL närvarande. Som huvudtalare berättar Emmanuelle Charpentier, professor vid MIMS, mer om sin upptäckt av CRISPR-Cas9, och vad upptäckten kan leda till.

Laboratoriet för molekylär infektionsmedicin, MIMS, är en del av Umeå universitets starka forskningsmiljö Infektionsbiologi. MIMS är den svenska noden i det nordiska partnerskapet med det europeiska flaggskeppet inom molekylärbiologi – EMBL, European Molecular Biology Laboratory.

Samtliga föreståndare för de nordiska noderna i EMBL är med på konferensen och berättar om pågående aktiviteter inom respektive verksamhet. Iain Mattaj, professor och director general för EMBL, som även är hedersdoktor vid Umeå universitet medverkar också.

Läs mer om konferensen här.

Läs även om konferensen från EMBL

Redaktör: Mattias Grundström Mitz