Publicerad: 2022-01-20 Uppdaterad: 2023-06-14, 08:42

MIMS Spotlight Serie: Nóra möter Björn Schröder

NYHET Björn Schröder anställdes på the Laboratory for Molecular Infection Medicine Sweden, MIMS, som gruppledare 2019. Nóra Lehotai har haft en pratstund med honom för att få veta mer om hans forskning, hur han hamnade i Umeå och vad han tycker om att göra när han inte är på jobbet.

Text: Nóra Lehotai

Björn Schröder är född i Tyskland och har bott i Frankrike, i soliga Kalifornien och förstås i Sverige och Tyskland. Han delar sina äventyr med sin fru.

Kan du berätta om din roll på MIMS, vad jobbar du med?

– Jag är gruppledare på MIMS och tillsammans med mitt fantastiska team är vi intresserade av samspelet mellan kost, tarmmikrober och slemhinnebarriären i tarmen. Specifikt fokuserar vi på slem och antimikrobiella peptider, som är två viktiga försvarssystem i tarmen för att förhindra infektioner och mikrobiell translokation av tarmbakterier till kroppen. I forskningen använder vi in ​​vivo-, ex vivo- och in vitro-studier för att bättre förstå hur slemhinnebarriären och mikroberna påverkar varandra, eftersom det verkar som om det krävs en specifik mikrobiell gemenskap för att hålla försvarssystemen aktiva och funktionella.

– Tarmförsvaret är nedsatt vid inflammatoriska tarmsjukdomar och metabola sjukdomar och verkar bero på tarmfloran, så vi försöker identifiera hur mikrober kan användas för att stärka tarmbarriären för att förebygga eller behandla dessa sjukdomar.

Vad gjorde du innan du började på MIMS och vad lockade dig till Umeå universitet?

- Innan jag kom till Umeå universitet har jag jobbat vid Göteborgs universitet i professor Fredrik Bäckheds labb med fokus på tarmmikrober och metabola sjukdomar. Det var här jag blev intresserad av tarmmikrober och deras förhållande till kosten. Ett nära samarbete i Göteborg med Mucin-biologigrupperna förde mig vidare till tarmslemsfunktion och nu på MIMS kombinerar jag de intressena med min tidigare forskning om antimikrobiella peptider, som jag arbetade med under min doktorsavhandling. Den här tjänsten här på MIMS var attraktiv för mig på grund av det stora startstödet, forskningsmiljön inom infektionsbiologi och även den samarbetsanda som finns här i Umeå.

Om du inte skulle ha ditt nuvarande yrke, vad tror du att du skulle syssla med?

– Det är en bra fråga. Jag är intresserad av många olika saker och en av dem är att jäsa mikroorganismer och deras produkter. Jag har tagit hand om en vattenkefir i mer än fyra år hemma, från vilken vi producerar och dricker cirka 10 liter per vecka. Jag skulle kunna tänka mig att göra detta i större skala, eftersom det är en riktigt hälsosam probiotisk dryck. Jag gillar också att skriva vetenskapligt, så jag skulle också kunna föreställa mig något i den riktningen.

Vad gör du på din fritid och hur trivs du i Umeå?

–  Jag gillar verkligen årstidsväxlingar med de kalla och mörka vintrarna och de ljusa somrarna som också är ganska milda. Jag har nyligen lärt mig att åka längdskidor och gillar naturligtvis att titta på norrsken från mitt fönster under vintern.

–  På sommaren gillar jag att vara ute i naturen, antingen med en SUP på sjöar eller på vandring i de närliggande skogarna. Det är bra att ”allt” är ganska nära och inom cykelavstånd – jag cyklar året runt. På så sätt kan man kan hålla sig aktiv även utan att gå till gymmet varje dag.

Berätta om något som vi kanske inte vet om dig!

– Tja, många vet nog inte att jag har hoppat ur flygplan mer än tio gånger och en gång från en 111 meter hög bro – i fallskärm och ett bungyjump förstås.