Publicerad: 2022-03-30 Uppdaterad: 2023-06-14, 08:58

MIMS Spotlight-serie: Nóra möter Takahiro Ishizaki

NYHET Nóra Lehotai har haft en pratstund med Takahiro Ishizaki, postdoktor i Ellen Bushells forskargrupp på MIMS. Han började arbeta på MIMS i maj 2021 och har lämnat sina föräldrar och flickvän i Japan för en period.

Text: Nóra Lehotai

Jag blev mycket imponerad av forskningen och forskningsmiljön på MIMS.

Kan du berätta om din roll på MIMS, vad jobbar du med nu?

– Jag arbetar som postdoktor i Ellen Bushells grupp tack vare ett 2-årigt stipendium från Japan. Denna typ av stipendium är för att uppmuntra japanska postdoktorer att åka utomlands och  täcker både reseavgifter och lön. Bushells grupp fokuserar på malaria och främst värd-patogeninteraktionen.

– Jag har en bakgrund inom molekylärbiologi och jag har karakteriserat parasitens signalproteiner, både i erytrocytinvasionen, med hjälp av genetiska modifieringsmetoder som CRISPR-Cas9 och inducerbara knockouts, och även time-lapse live imaging analys. Här i Umeå utökar jag experimentskalan med hjälp av PlasmoGEM-knockoutbiblioteket och bestämmer parasitsignaleringsproteinerna i samband med avkänning av värdmiljöförhållandena. Jag försöker också fastställa och optimera den villkorliga knockoutmetoden, som skulle kunna tillämpas på de storskaliga experimenten.

Vad gjorde du innan du började arbeta vid MIMS och vad lockade dig till Umeå universitet?

– Jag föddes i Tokyo och sedan flyttade familjen till Hokkaido när jag var 18 år. Jag har studerat veterinärmedicin i Hokkaido i sex år, sedan flyttade jag till Nagasaki och började min doktorandutbildning där. Efter att ha tagit min doktorsexamen arbetade jag som forskningsassistent vid Institute of Tropical Medicine under ett år. Jag studerade Babesia-parasiten, som är hemoprotozoan, precis som malariaparasiten. Som doktorand flyttade jag min forskning från Babesia till malariaparasiten och ett av mina projekt under min doktorandtid var att etablera ett inducerbart knock-out-system. Det här visade sig vara mer utmanande tekniskt än jag trodde och jag misslyckades.

– 2018 fick jag möjlighet att delta på Malaria Experimental Genetics Workshop, som organiseras av Wellcome Trust Sanger Institute. Jag träffade Ellen Bushell och Oliver Billker där och Ellen gav mig den hjälp jag behövde för att lyckas med mitt projekt. Ett år senare, 2019, kunde jag välja var jag skulle vilja studera utomlands och självklart kontaktade jag Ellen Bushell för att komma till MIMS under fyra månader. Jag blev mycket imponerad av forskningen och forskningsmiljön på MIMS. När sedan möjligheten till ett  postdoktorstipendium kom tänkte jag direkt på att söka det på MIMS och jag kom hit i maj 2021. Den första sommaren här var fantastisk, men vintern som följde var ganska chockerande för mig, väldigt mörk och kall!

Hur var det att börja på en ny arbetsplats under pandemin?

– Jag kände att pandemin dramatiskt förändrade vår arbetsmiljö. Det var både bra och dåligt. Det positiva var att nästan alla seminarier var online och man kunde delta var som helst, när som helst. Jag älskar faktiskt onlinemötena. Det dåliga är att jag har saknat de sociala aktiviteterna med kollegor och vänner.

Om du inte skulle ha ditt nuvarande yrke, vad tror du att du skulle göra?

– Jag skulle haft ett yrke kopplat till min hobby och därmed vara fotograf. Jag gillar att resa, naturen, och uppleva olika äventyr. Min favorittid att ta bilder är den så kallade blå timmen. Det är perioden före solen går upp eller efter solnedgången. Jag gillar att ta bilder av landskap, hav, himmel eller skyskrapor under den blå timmen. Jag gillar också stjärnskådning, så jag uppskattar norrskenet och natthimlen på vintern.

Vad gör du på din fritid och hur trivs du i Umeå?

– Även om jag är ensam här utan min familj så trivs jag i Sverige och kan koncentrera mig på min forskning. Tidsskillnaden är dock ganska utmanande. Mina intressen är fotografering, matlagning, dart och smaka på olika ölsorter. Jag gillar urvalet av öl på Systembolaget. Amerikansk mat med en god öl är en trevlig kombination för mig. Jag tycker om att springa och cykla runt Nydalasjön. Jag ser också fram emot att åka till Stockholm och upptäcka den staden.

Berätta om något som vi kanske inte vet om dig!

– Jag brukade spela curling i Japan. Jag var med i ett curlinglag och vi lyckades bra i den regionala ligan. Det är ett mycket taktiskt spel som jag tror skulle kunna göra det populärt bland forskare; alla skulle ha en strategi för att vinna.