Publicerad: 2022-06-17 Uppdaterad: 2023-06-14, 08:59

MIMS Spotlight Serie: Nóra möter Thanat Chookajorn

NYHET Thanat Chookajorn arbetar i professor Oliver Billkers labb på på Molecular Infection Medicine Sweden, MIMS, sedan 2017. Nóra Lehotai har haft en pratstund med honom om hans positiva erfarenheter av myggor i skogen, hans forskning och inte minst intresset för dataspel.

Text: . Nóra Lehotai

Kan du berätta om din roll på MIMS, vad jobbar du med?

– Jag är förste forskningsingenjör i professor Oliver Billkers forskargrupp. Ett av mina projekt handlar om att utveckla ett encellssystem för att studera myggors organogenes och evolution; hur de bygger upp nyckelorgan och hur de påverkar överföringen av malariaparasiter.

– Parallellt med min tjänst på MIMS leder jag även en forskargrupp inom covid-19 i Sydostasien. Jag är universitetslektor i Thailand och fungerar som föreståndare för enheten för genomik och evolutionär medicin vid Mahidol University. Vi arbetade med resistens mot malarialäkemedel tidigare och använde sekvensering av hela genomet för att förstå utvecklingen av malariaparasiten i Sydostasien. Men när covid-19-pandemin dök upp började vi flytta vårt fokus till virussekvensering och övervakning.

Vad gjorde du innan du började på MIMS och vad lockade dig till Umeå universitet?

–  Som doktorand och postdoktor utförde jag grundforskning inom växtbiokemi vilket jag brinner för. Men när jag flyttade tillbaka till Thailand bytte jag från grundforskning till att hålla på med malariaforskning eftersom det fanns ett stort behov. Resistens mot malarialäkemedel är ett problem i regionen. Jag forskade vidare inom detta ämne för att förstå vad som händer med parasiterna och varför de är benägna att utveckla resistens. Wellcome Sanger Institute anordnade kurser flera gånger i Thailand. Så träffade jag Oliver Billker och Ellen Bushell för första gången, vilket senare resulterade i mina besök på Billker-labbet i Storbritannien där jag insåg att jag har saknat grundforskning. Jag har varit borta från det i mer än tio år vid det här laget. Det kan vara svårt att ta tag i grundforskning igen, så jag är väldigt tacksam för att jag fick möjligheten att starta om när jag gick med i Oliver Billkers grupp som sysslar med malarieforskning här på MIMS.

– Jag uppskattar också den stödjande miljön på MIMS, den är till stor hjälp. Även om det är ett ganska litet institut, finns det många excellenta forskare här, som arbetar i fronten inom sina respektive områden.

Hur var det att börja på en ny arbetsplats under pandemin?

–  Jag deltog i ett UCMR-evenemang i början av 2020, och Oliver Billker erbjöd mig möjligheten att komma och arbeta på MIMS. Den gången tänkte jag att ja, det kan gå att flytta snart, men så kom pandemin och jag blev jag snabbt involverad i kampen mot covid-19 i Thailand. Men ett år senare flyttade jag till Sverige.

–  Det var utmanande att börja jobba på en ny arbetsplats under pandemin, men jag märkte att folk här försökte systematiskt organisera arbetet och hålla varandra säkra på bästa sätt. Vi turades om att använda labbutrymmena och gruppmötena på Zoom fungerade också bra. Det roliga var att jag från början kände igen personer med mask på men inte utan.

Om du inte skulle ha ditt nuvarande yrke, vad tror du att du skulle syssla med?

– Jag har funderat mycket på det, och jag tror att jag skulle ha blivit professor i klassiska studier och studera den romerska kulturen.

Vad gör du på din fritid och vad trivs du bäst med när du bor i Umeå?

– Jag gillar verkligen vintern i Umeå eftersom den skiljer sig så mycket från det thailändska klimatet som är väldigt varmt. Jag gillar att promenera till Bölesholmarna vid älven. Intressant nog kan "vandra" vara en helt annan aktivitet här än i Thailand - där brukar det betyda att ta en promenad i en trädgård. Men, i Umeå, när jag frågas att hänga med på en promenad, kan det innebära att vandra i skogen. Efter min första inbjudan till en promenad bestämde jag mig för att köpa mitt första par vandringsskor. Myggor i skogen är helt okej! Jag jobbar ju med dem, och jag stör mig inte på dem. I Thailand finns många fler patogener som överförs av myggorna.

Berätta om något som vi kanske inte vet om dig!

– För min allra första lön köpte jag tv-spelet "Zelda: The wind breaker" till min Nintendo GameCube. Till sist behövde jag inte be om mina föräldrars tillåtelse att få ett spel! Och framöver om jag har mer fritid kanske jag börjar spela "Zelda: Breath of the wild".

För mer information, kontakta gärna:

Thanat Chookajorn
Första forskningsingenjör, staff scientist