Publicerad: 2008-05-14

Mindre stress utan mobil

NYHET Det blir mindre stress, men vardagen måste planeras mycket mer noggrant. Det är en av erfarenheterna när vana mobilanvändare fått leva utan mobiltelefoner under en vecka.

Ett liv utan mobiltelefon har blivit i det närmaste otänkbart för de flesta. Att skicka sms, att kunna ringa när som helst, ständigt lyssna på musik och ta bilder med mobilkameran är en naturlig del av vardagslivet för många. För att visa på de vanor som uppstått kring mobilen har projektet Umeå Live låtit åtta vana mobilanvändare leva utan mobil i en vecka.

Umeå Live är ett av fem Living Labs som runt om i Sverige undersöker hur IT förändrar människors vardagsliv. Projektet är ett samarbete mellan Umeå universitet, Umeå kommun, Vinnova, Länsstyrelsen i Västerbotten samt näringslivspartners.

Redan första dagen upptäckte testgruppen att en vardag utan mobil måste planeras mycket mer noggrant. Flera i gruppen har sökt sig tillbaka till vanor från förr när man måste gå hem till den man söker för att få tag på personen man inte längre kan ringa. Vill man mötas senare under dagen måste man planera plats och tid noga i förväg. Men ett tydligt resultat av testet är också att flera i gruppen känner mindre stress när de inte längre har mobiltelefon.
− De sista två dagarna har varit väldigt befriande, det har känts som det gör när man är hemma i feber men fortfarande vid god vigör. Eftersom jag inte längre har möjligheten att när som helst bli kontaktad kan jag spendera dagen som jag vill, menar Kalle Blomström, studerande till civilekonom.

Förutom att inte kunna skicka sms eller ringa när som helst skicka är saknaden av mobiltelefonens klocka mycket stor. Alla i testgruppen har sedan länge gjort sig av med sina armbandsur och flera har problem med att vakna på morgonen eftersom man i vanliga fall använder mobilen som väckarklocka.
− På senare tid har jag faktiskt allt oftare reflekterat över hur jag nästan tvångsmässigt tar med mig mobilen överallt. Även om jag inte väntar något samtal eller meddelande, så känns det nästan som om man har någon slags skyldighet att alltid kunna bli nådd, menar Elisabeth Persson, som också ingår i testgruppen.

Testet pågår under sju dagar från 12–18 maj och testpersonernas vardag kan följas i deras bloggar på www.umealive.se.

Presskonferens Testgruppen berättar om livet utan mobil vid ett möte och presskonferens. Tid: Torsdag 15 maj, 16.30.
Lokal: MITUM-fiket på nedre plan i MIT-huset, Umeå universitet.

Läs mer om testet på www.umealive.se/default.aspx?id=3517

Ytterligare information Mikael Hansson, Umeå Live, Umeå universitet 070-553 06 18

Redaktör: Helena Vejbrink