Publicerad: 2011-02-16

Minoritetsspråkens ortnamn. Kurs i ortnamnsdokumentation i Kiruna

NYHET Den 17 maj 2011 arrangerar Institutet för språk och folkminnen genom Namnarkivet i Uppsala en kurs i ortnamnsdokumentation. Den genomförs på Folkets Hus i Kiruna och vänder sig särskilt till dem som är intresserade av att uppteckna ortnamn på finska, meänkieli och samiska och kan ses som en uppföljning av förra årets ortnamnsdag. I mån av plats är även andra deltagare välkomna.

Dagen består av en grundlig genom gång i konsten att uppteckna och samla in ortnamn med hjälp av både traditionell och ny teknik.

Institutets ortnamnsverksamhet, ortnamnsdatabaser och arkiv kommer att presenteras. Målsättningen med kursen är att lära deltagarna att enkelt kunna leverera nya uppteckningar till våra arkiv. Därmed vill vi ytterligare höja kvaliteten på våra ortnamnssamlingar och samtidigt förbättra förutsättningarna för redovisningen av minoritetsspråkens ortnamn på de allmänna kartorna och på vägskyltar.

Mer information kommer senare, se vidare http://www.sofi.se/7365

Kontaktperson, Leif Nilsson, leif.nilsson@sofi.se eller tfn 018-65 21 71.