Publicerad: 2010-02-08

Mobilen hjälper dig att resa miljövänligt

NYHET En applikation till din mobiltelefon kan påverka dig att resa miljövänligt. Det menar fyra studenter vid Tekniska högskolan, Umeå universitet. Deras innovativa och kreativa idé har nu nominerats i tävlingen Design Open.

Det är Lisa Bylund, Fredrik Jonsson, Oskar Mothander och Emma Landfors som utvecklat tjänsten ”GoEco” under en projektkurs på civilingenjörsprogrammet i interaktion och design.

Konceptet går ut på att du laddar ner en applikation till din mobiltelefon som tar reda på hur dina dagliga transporter påverkar miljön. Först mäter applikationen hur du lever idag och sedan kan du få bonusar när du går eller cyklar istället för att ta bil eller buss. En bonus innebär att du får rabatter och/eller presentcheckar hos anknutna företag.

Även om miljöaspekten är den viktigaste delen kan applikation även ge information om hälsa och ekonomi.
– Varje månad kan du få en översikt på en hemsida. Där får du till exempel reda på hur mycket koldioxidutsläpp som dina buss- och bilfärder genererat, hur mycket kalorier du förbränt genom att gå eller cykla och hur mycket pengar du lagt ut på bensin och bussbiljetter, berättar Lisa Bylund.

Under hösten har 65 lag i Design Open arbetat med frågan ”Vad kan påverka människors vilja att resa miljövänligt?”. Nu är 12 av dessa bidrag nominerats. Hälften av bidragen kommer från studenter vid svenska högskolor och universitet och den andra hälften kommer från elever på gymnasieskolor. Pristagarna i Design Open tillkännages vid Energitinget i Stockholm den 16 mars.

Design Open 2009 arrangeras av SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign i samarbete med Energimyndigheten, Vattenfall, Vägverket, Mittuniversitetet, Chalmers, KTH och Design i Västernorrland.

För ytterligare information om GoEco, kontakta gärna:

Lisa Bylund Telefon: 070-268 86 48
E-post: lisa.bylund@umdac.umu.se

För ytterligare information om Design Open, kontakta gärna:

Pernilla Dahlman, projektledare Design Open Telefon: 08-406 84 47
E-post: pernilla.dahlman@svid.se
Läs mer om tävlingen på www.designopen.se

Redaktör: Karin Wikman