Publicerad: 2015-01-26

Mobilens sensorer skapar dynamiskt ljud

NYHET Ett system som klarar att positionera ljud för att användas i spel eller för att utveckla stöd för människor med synnedsättning. Det är målet för Sohrab Gharibpour som utvecklat en prototyp under studierna på Masterprogrammet för människa-datorinteraktion och sociala medier vid Umeå universitet.

Sohrab Gharibpour har utvecklat ett system som använder sig av mobiltelefonens gyroskop och accelerometer vilket är mobilens inbyggda sensorer för positionering och läge. Dessa funktioner går också att koppla till ljud vilket ger helt nya möjligheter för spel men också för utveckling av tjänster för funktionshindrade.

Undvika explosionen

För att visa funktionen har Sohrab Gharibpour konstruerat en prototyp med hjälp av en mobiltelefon och ett par vanliga hörlurar som gör det möjligt att höra och spela upp ljud från olika positioner runtom en användare. Den som bär prototypen kan höra hur laserstrålar närmar sig från olika håll och är på väg att träffa honom eller henne. Spelet går ut på att lokalisera varifrån strålarna kommer och, precis innan dessa träffar, undvika dem genom att vicka på huvudet eller ducka. Om man lyckas kan man höra strålen passera, om man misslyckas hörs en explosion.

Se filmen som visar prototypen.

– Mobilen vet åt vilket håll den är riktad och vilken position den har. Det går att kombinera med läget på användarens huvud. När personen då roterar på huvudet kan ljudets position, varifrån det kommer, upplevas dynamiskt, förklarar Sohrab Gharibpour.

I den prototyp som Sohrab Gharibpour har tagit fram använder han sig av hela mobiltelefonen. Men eftersom det blir tungt och ohanterligt att ha den på huvudet tänker han framöver enbart använda den lilla sensor som sitter i telefonen.

Spelkonsol

– Jag kan tänka mig att utveckla det till en spelkonsol som Wii eller Kinect. Den kan då användas i spel men också för många andra användningsområden.

Sohrab Gharibpour kommer ursprungligen från Iran och är en av många internationella studenter på Masterprogrammet för människa-datorinteraktion och sociala medier som ges av Informatik vid Umeå universitet. Här har Sohrab Gharibpour tillgång till ett helt nytt HCI-labb med en mängd resurser som exempelvis 3D-skrivare, laserskärare och mycket mer, något som han uppskattar mycket.

– Här finns allt som behövs för att utveckla prototyper, och lärarna är mycket tillgängliga, säger Sohrab Gharibpour.

Prototypen som han nu tagit fram kommer han att vidareutveckla under sina vidare studier och han hoppas att den kanske i framtiden kan komma att bli till en helt färdig produkt på marknaden.

Redaktör: Mikael Hansson