Publicerad: 2012-02-29

Mobiltelefonen – en terapeut i fickan

NYHET För snart femton år sedan genomfördes världens första studie av internetterapi i Sverige. Nu ska forskare vid Umeå universitet och Linköpings universitet undersöka om psykologisk behandling via smartphones kan hjälpa människor med social fobi.

För de som lider av olika former av ångest kan det vara svårt att söka vanlig behandling, och tidigare har kognitiv beteendeterapi över nätet gett goda resultat. Idag när allt fler svenskar har smartphones ser projektledaren Per Carlbring flera fördelar med att utveckla ett självhjälpsprogram i mobilen.
– Eftersom du oftast bär med dig din smartphone kan den bli mer som en personlig terapeut, och finnas tillhands och coacha dig just när du har det jobbigt. Och det är heller ingen som tycker att det är konstigt att du håller på med din telefon då och då.

Personer med social fobi känner en uttalad rädsla inför en eller fler sociala situationer, som till exempel att tala inför grupp och att stå i centrum. I projektet, som kallas mSofie och ska pågå i nio veckor under våren 2012, utvärderas och jämförs två olika behandlingar av social fobi via smartphones.
– Vår förhoppning är att denna nya form av behandling ska visa sig vara både lättillgänglig och effektiv, säger Per Carlbring.

Forskarna söker nu deltagare till forskningsprojektet. För att få delta måste du lida av social fobi, vara minst 18 år och ha tillgång till en smartphone och dator med internetanslutning.

Läs mer om projektet och hur du anmäler dig

För mer information:

Per Carlbring, professor i psykologi, institutionen för psykologi, Umeå universitet Telefon: 090-786 7833, 0700-400 399
E-post: per.carlbring@psy.umu.se

Läs om nyheten i media:

VF: Mobilen kan ge terapi för ögonblicket

Redaktör: Camilla Bergvall