Publicerad: 2017-12-06

Möjligheternas möte berikar idrotten

NYHET Idrottshögskolan samlade i eftermiddag, representanter från Idrottsrelaterade program vid Umeå universitet samt olika idrottsorganisationer i Umeå genom den årliga träffen Möjligheternas möte. Tillsammans diskuterades olika idéer till samverkansaktiviteter så som examensarbeten, gästföreläsningar, praktikmöjligheter samt event som kan utveckla såväl idrottsutbildningarna som idrottsverksamheten i de olika idrottsorganisationerna.

Möjligheternas möte samlar lärare på Idrottsvetenskapliga programmet, Tränarprogrammet med inriktning mot idrottsmedicin, idrottsfysiologi och idrottspsykologi, Psykologprogrammet med inriktning mot idrott samt Fysioterapeutprogrammet tillsammans med Idrottshögskolans samarbetsföreningar, Västerbottens Idrottsförbund/SISU Idrottsutbildarna samt Umeå Fritid.

- Träffen ska ge möjlighet att skapa kontakter mellan idrottsutbildningarna och idrotten i Umeå och generera bra idéer till samverkansaktiviteter mellan idrottsorganisationerna och våra utbildningsprogram med idrottsrelevans vid Umeå universitet, säger Pernilla Eriksson biträdande föreståndare för Idrottshögskolan.

Under Möjligheternas möte får de olika parterna sitta och diskutera olika förslag på samverkan i praktiken samt lyfta tidigare goda exempel på samverkan.

- Jag tycker Möjligheternas möte är ett bra initiativ, säger Andreas Ågren barn- och ungdomsutvecklare i Sandåkern, Umedalen och IBK-Dalen. Under min studietid vid Idrottsvetenskapliga programmet inriktning idrottsmedicin och magisterprogrammet i idrottsmedicin engagerande jag mig ofta i olika uppdrag inom idrottsrörelsen. Det resulterade i ett stort kontaktnät och att jag fick praktisera och utveckla mina kunskaper. Jag hade fått arbete redan när jag tog examen. Nu hoppas jag att jag kan hjälpa andra studenter att få samma möjlighet som jag fått.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson