Publicerad: 2014-05-15

Moodle-vernissage lockade nyfikna lärare

NYHET I onsdags eftermiddag var lärare inbjudna av lärare, till en Moodle-vernissage i HumLab, för att inspireras av goda exempel och lösningar, anpassade för flexibelt lärande.

Initiativtagare till vernissagen var UMUG – Umeå Moodle User Group. Gruppen består av representanter från universitetets institutioner och enheter som använder Moodle som lärplattform. Gruppen träffas regelbundet för att utbyta erfarenheter, diskutera och analysera pedagogiska aspekter och utveckla verktyg och lösningar för utbildningar på nätet, i syfta att höja kvalitén på e-lärande.

Under vernissagen fanns det möjlighet för besökarna att mingla runt och ta del av åtta goda exempel som var och en representerades av en lärare på plats. Dessutom hölls muntliga presentationer vid två tillfällen under eftermiddagen. Syftet med vernissagen var att i första hand låta lärare träffas och inspireras och få tips av varandra.

Monica Moritz, IT-pedagog vid Pedagogiska institutionen, är en av medlemmarna i UMUG och också en av de som var med och arrangerade vernissagen. Hon är mycket nöjd med eftermiddagen och positivt överraskad över antalet besökare.
- Det var ett 40-tal lärare som kom, och alla verkade uppskatta arrangemanget. Det fanns önskemål om att få komma på liknande visningar en gång per termin.

Moodle bygger på ”Open Source”, vilket innebär att alla som vill hjälpa till att utveckla lärplattformen har möjlighet att göra det. Utvecklingen styrs inte av pengar, utan bara av ett brinnande intresse hos användarna.
- För tillfället tycker jag att det är det klart bästa redskapet som finns, för att hålla kurser i, säger Monica Moritz med erfarenhet av bland annat Fronter, FirstClass och Cambro.

Monica tror att UMUG kan vara med och påverka utvecklingen av flexibelt lärande vid Umeå universitet, speciellt genom en sån här typ av aktivitet.
- När goda exempel sprids till andra kurser och lärare, kan fler implementera det i sin egen undervisning.