Publicerad: 2005-11-03

Möt dagens och morgondagens stjärnor på företagshimlen!

NYHET Måndagen den 7 november, klockan 13.00–16.00, hålls en entreprenörsdag i Aula Nordica, Universum. Dagen riktar sig såväl till unga som erfarna företagare, till universitetsstudenter och gymnasieelever men också till dem som är nyfikna på företagande i största allmänhet.

– Umeå behöver fler företag. Kommunens, studentkårernas och företagsinkubatorernas samarbete kring seminariet har fungerat bra. Det visar att företagande är en angelägen fråga för oss alla. Extra roligt är det också att Krister Olsson och Hilding Holmqvist inte tvekade att ställa upp. De är viktiga förebilder och värnar båda om att inspirera unga till företagande, säger Anna Cederlund, på B.I.C Factory och projektledare för dagen.

Inspirerande föredrag blandas med paneldebatt och minimässa. Bland deltagarna märks Soki Choi, Christopher Holmberg, Hilding Holmqvist, Linus Berg, Krister Olsson, Eva Grahn Håkansson, Fredrik Lundberg och Susanne Jonsson. I Paneldebatten som leds av Staffan Ling debatteras bland annat följande frågor: Hur blir jag en framgångsrik företagare? Hur kan jag finansiera min företagsidé? Vad krävs för att fler kvinnor ska starta företag? Var kan jag som ung företagare få stöd och hjälp? Var finns förebilderna? Hur tar vi vara på den upparbetade kunskap och erfarenhet som finns kring företagande? Vad saknas i Umeå?

Huvudfinansiär är Umestans Företagspark/Umeå Företagscentra. Dagen arrangeras av Arbeta i Umeåregionen, en del i studentkommunsamarbetet, ”årets studentstad 2006”. Gruppen består av personer från Umeå kommun, B. I.C Factory, Uminova Innovation, Umeå studentkår, Medicinska studentkåren och Umeå naturvetar- och teknologkår samt Umeå universitet.

– Intresset är stort vi har redan drygt 500 anmälningar och anmälningarna fortsätter att strömma in, mätt i antalet besökare kan det här bli den största näringslivshändelsen i Umeå i år, säger Anna Cederlund. För Umeå universitet är det självklart att vara med och arrangera entreprenörsdagen.

– Vi arbetar aktivt för att våra studenter ska få en bra näringslivsanknytning under och efter sin studietid. Att bli egen företagare efter studietiden är en möjlighet som ibland ”glöms bort”, därför är det jätteroligt kunna erbjuda denna dag som syftar till att inspirera studenter och andra att starta företag i Umeåregionen, säger Victoria Brändström karriärvägledare vid enheten för näringsliv och samhälle, Umeå universitet.

I brashörnan utanför Aula Nordica hålls en minimässa där unga Umeåföretag visar upp sina produkter och tjänster. Nyföretagaraktörer finns på plats och ger kostnadsfri rådgivning till den som vill testa sin idé eller vill veta mer om processen att starta företag.

Kontaktpersoner:

Anna Cederlund, projektledare för entreprenörsdagen, B.I.C FactoryMobil: 070-633 52 35
E-post: anna@bicfactory.nu

Bertil Hammarstedt, VD Umeå FöretagscentraTel: +070- 675 68 60
E-post: bertil.hammarstedt@umea.se

Victoria Brändström, karriärvägledare, enheten för näringsliv och samhälle, Umeå universitetTel: 090-786 95 50 Mobil: 070-535 37 94
E-post: victoria.brandstrom@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg