Publicerad: 2020-11-23

Möt forskare i Umeå digitalt på ForskarFredag den 27 november!

NYHET ForskarFredag erbjuder hundratals aktiviteter, över hela Sverige och digitalt, när vetenskapsfestivalen firar 15 år. I Umeå får du möta forskare från Umeå universitet och SLU i livesändningar från Curiosum Science Centre. Häng med på en spännande vetenskaplig upptäcktsfärd, experimentera tillsammans med forskare, njut av en spektakulär fysik- och kemishow och mycket mer.

– Vi lovar att det blir kul och kreativt för hela familjen! Årets ForskarFredag Digital i Umeå är ett nytt sätt att uppleva våra fantastiska forskare på. Ni kan experimentera med dem, fast hemifrån, och till vissa experiment behöver man förbereda sig i förväg. Missa inte heller den häpnadsväckande fysik- och kemishowen som ni i år slipper att köa till! säger Marianne Eik, samordnare på Curiosum Science Centre, och projektledare för ForskarFredag i Umeå.

Forskning för en hållbar framtid

ForskarFredag 2020 har temat “Forskning för en hållbar framtid”. Programmet erbjuder hundratals aktiviteter för människor i hela landet. Årets festival är corona-anpassad och sker främst digitalt.

Fredag 27 november mellan 15:45 och 19:30 livestreamas ForskarFredag på Curiosum i Umeå. Moderator för den lekfulla kvällen är Jan Karlsson från Profilteatern.

Målgrupp är allmänheten med särskilt fokus på barnfamiljer, vilka får experimentera med pH, bygga DNA-pussel, kolla in spindlar och skorpioner samt möta alldeles underbara små gröna superhjältar – allt gratis att delta i. Deltagarna får också en inblick i spännande forskarmiljöer i filmer från en forskningsstation i Abisko samt laboratorium för molekylärbiologi (MIMS) och växtbiologi (UPSC).

Låna en forskare

Förutom den stora livesändningen på fredag anordnas på torsdag 26 november arrangemanget ”Låna en forskare” där elever på Maja Beskowskolans högstadium får möta forskare från Umeå universitet och ställa frågor – i ett digitalt format förstås.

– Vi vill visa att forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb, säger Marianne Eik.

ForskarFredag i Umeå arrangeras av Curiosum tillsammans med Umeå universitet och SLU.

Svinnkollen

Som en del av ForskarFredag kartlägger tusentals skolelever hur mycket mat som slängs vid skollunchen. I medborgarforskningsprojektet ”Svinnkollen” får forskare hjälp av elever med att utveckla och testa en app för att mäta matsvinn med hjälp av artificiell intelligens.

Program:

Curiosums program på ForskarFredag Digital minut för minut

För journalister:

Pressbilder. Foto: Eva Lönn, Mattias Pettersson och Ulrika Bergfors Kriström

ForskarFredags nationella hemsida med alla programpunkter

Mer information om Svinnkollen

European Researchers’ Night

Om Curiosum:

Umeås nya science center ligger på konstnärligt campus, vid älven. Hit kan skolor boka besök och vi håller öppet om helgerna för allmänheten. Dock är vi tillfälligt stängda pga den rådande pandemin. På Curiosum finns en splitter ny domteater där publiken kan uppleva resor ut i rymden. Här finns även Fab- lab, utställningar och work shops. Vi hoppas kunna öppna igen mycket snart!

Om ForskarFredag:

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag startade 2006 som en del av den europeiska vetenskapsfestivalen European Researchers’ Night, och delfinansieras av EU:s Horisont 2020. I över 400 städer i hela Europa och närliggande länder erbjuds aktiviteter där allmänhet och forskare träffas. Förra året var 36 000 forskare och totalt 1,6 miljoner människor med. I år sker aktiviteterna främst digitalt till följd av pandemin.

Vetenskapsfestivalen arrangeras av bland annat lärosäten, science centers, kommuner, regioner och museum. Evenemangen samordnas nationellt av föreningen Vetenskap & Allmänhet, VA, och genomförs med stöd av AFA Försäkring, Carl Tryggers Stiftelse för Vetenskaplig Forskning, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, Oscar och Maria Ekmans Donationsfond, Rymdstyrelsen, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Sveriges Ingenjörer, Vetenskapsrådet, Vinnova, Wenner-Gren Stiftelserna och Åforsk, samt av EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020, genom Marie Sklodowska-Curie Actions, GA 955366.

www.forskarfredag.se