Publicerad: 2015-05-21

Music Tech Fest på Sliperiet, 29-31 maj

NYHET Music Tech Fest är en tre dagar lång musikidéfestival som startade i London 2012. Festivalen har sedan starten ägt rum i Berlin, Boston, London, Wellington och Paris. Nu kommer den till Umeå och Sliperiet vid Umeå universitet. Syftet är att genom experiment och lek utforska teknik, röst och rörelse, för att uppfinna nya musikinstrument och ny teknologi samt skapa unika upplevelser.

Music Tech Fest hålls på Sliperiet som är en internationell gränsöverskridande innovationsmiljö för forskare, konstnärer, entreprenörer, studenter och makers beläget på Konstnärligt campus, Umeå universitet.

– MTF är en interaktiv mötesplats för konstnärer, artister, forskare, näringsliv, akademi och musikindustri, med partners som Warner Music, SoundCloud, BBC, Sonos, Spotify, och Shazam, berättar Marlene Johansson, föreståndare på Sliperiet som är medarrangör av festivalen.

Hon poängterar att festivalen betyder mycket för Sliperiets etablering då den lockar internationella bloggare, hackare, artister, media och företag som vill interagera och samskapa med talanger och näringsliv i det nordliga rummet.

Festivalens grundare Michela Magas och producenten Andrew Dubber blev båda förälskade i Umeå under kulturhuvudstadsåret och har nu flyttat hit från London.

– Sverige är världens största musikexportör per capita och Umeå ligger i framkant inom musik, design, kultur och innovation. Umeå är en given plattform för MTF Scandinavia, säger Michela Magas och Andrew Dubber.

Festivalen är öppen för allmänheten och har fri entré.
Läs mer om Music Tech Fest

Redaktör: Petra Käck