Publicerad: 2004-01-29

När blodprover blir varor

NYHET Materialet i biobanker och annan bioinformation blir i allt större utsträckning varor och produkter som kommersialiseras. Kan dagens bioetik hantera detta?

Frågan ställs i en aktuell föreläsning av den engelska vetenskapssociologen Hilary Rose, som i september publicerade en artikel om Uman Genomics i den ansedda tidskriften Nature. Rose, som gästar HUMliv torsdagen den 5 februari, har tidigare behandlat ämnet i en artikel om Islands centrala hälsodatabas och dess relation till företaget deCODE Genetics.

Föreläsningen skulle egentligen ha ägt rum 12 december, men måste den gången tyvärr ställas in p g a sjukdom. Detta är alltså en ny chans!

Hilary Rose är verksam vid City University i London. Hon har tidigare bl.a. publicerat boken "Love, power and knowledge: towards a feminist transformation of the sciences" och har tillsammans med maken Steven Rose redigerat "Alas, poor Darwin: arguments against evolutionary psychology"

Välkommen till föreläsningen
Hilary Rose: "Are bioethics up to the task? – Managing the challange of the commodification of the body and bioinformation"

Torsdagen den 5 februari 2004, kl. 13.00
Lokal: Hörsal E, Humanisthuset

För mer information, vänligen kontakta professor Kjell Jonsson, Humliv, tel 090-786 52 01, e-post kjell.jonsson@idehist.umu.se

Arr: HUMliv, Humanistiska fakulteten. HUM liv arbetar med att stimulera humanistisk forskning, utbildning, seminarieverksamhet m.m. med anknytning till området livsvetenskap och humaniora.

Redaktör: Helena Vejbrink