Publicerad: 2014-02-25

Nära 3000 gymnasieelever kommer till Umeå universitet

NYHET Onsdagen den 26 februari besöker nära 3000 gymnasieelever från hela Norrland Umeå universitets informationsdag.

– Umeå universitet spelar en viktig roll för regionen – inte minst för alla ungdomar som funderar på vidare studier. Informationsdagen är ett fantastiskt tillfälle för gymnasieelever att ta del av Umeå universitets fina campus och de kreativa miljöer vi har att erbjuda. Det är också en dag då eleverna kan få svar på de frågor som de funderar på av våra studenter och lärare, säger Anders Fällström, prorektor vid Umeå universitet.

Totalt kommer det 31 bussar med 1 500 elever från Västerbotten, Västernorrland, Norrbotten och Jämtland – från Luleå i norr till Sundsvall i söder och Östersund i väster. Från Umeå med närområde deltar närmare 1 500 elever.

På informationsdagen får eleverna inspiration och information om universitetsstudier. Parallellt äger över 100 aktiviteter rum, allt från föreläsningar och studiebesök till information om vad som är viktigt att tänka på inför jobbsök. Under hela dagen pågår dessutom en inspirationsmässa med lärare, studenter och studievägledare som står redo att svara på elevernas frågor.

De som anländer till campus med bussar hälsas välkomna av forskare och doktorander från Umeå universitet, bland annat professorerna Christer Nordlund, som ursprungligen kommer från Örnsköldsvik, och Kerstin Westin, som härstammar från Vilhelmina.

Prova på-aktiviteter

I år satsar universitetet extra på en inspirationsmässa med flera prova på-aktiviteter som pågår mellan klockan 10–15.30 i Lindellhallen. Bland annat går det att titta på fysikforskaren och tv-kändisen Patrik Norqvists fysikshow, testa luktsinnet, utmana en elitidrottsstudent på Idrottshögskolan, se på arkeologiska fynd, måla bilder med sin röst och mycket mer.

Kultur på campus i Lindellhallen

Kultur på Campus bjuder dessutom på en lunchkonsert med Queenfish & Other tales på scenen i Lindellhallen kl. 12.05–12.25.

Stort intresse för vägledarmingel

Umeå universitet erbjuder i år ett lunchmingel för studie- och yrkesvägledare. Under lunchen ges möjlighet att prata med, och få information av, upp till 13 olika verksamheter vid Umeå universitet samt träffa kollegor från andra skolor. Totalt har 80 vägledare anmält sig till träffen. Minglet är kl. 11:30-12.55 vid Brashörnan, Universum (ingången till Aula Nordica).

Tider

Informationsdagen pågår mellan kl. 9:30-15:30Inledning i Aula Nordica kl. 9:30 och 10:30Inspirationsmässa i Lindellhallen kl. 10:00-15:30Kultur på campus i Lindellhallen kl. 12.05–12.25
Vägledarmingel i Brashörnan kl. 11:30-12.55

Plats

Merparten av aktiviteterna äger rum i eller i anknytning till Lindellhallen, Samhällsvetarhuset.

Detaljerat program och kartaPå umu.se/informationsdagen kan eleverna göra sitt eget personligt program.

För mer information, kontakta gärna:

Maria Hammarström
E-post: maria.hammarstrom@adm.umu.se