Publicerad: 2016-09-28

Närkontakt med forskare i Umeå

NYHET Fredagen den 30 september är det dags för den årliga vetenskapsfestivalen ForskarFredag. På Umevatoriet finns forskare från Umeå universitet och Totalförsvarets forskningsinstitut på plats för att väcka framförallt barn och ungas intresse för forskning.

I årets upplaga av ForskarFredag Umeå kommer man kunna testa Virtual Reality-tekniken, förstå hur en dator egentligen fungerar och uppleva en spännande kemi- och fysikshow. Institutionen för kostvetenskap kommer att ha labbet ”Söt som socker” där man får känna och smaka på mat. Totalförsvarets forskningsinstitut kommer experimentera med detektioner av kemiska ämnen tillsammans med barnen, bland mycket annat, berättar projektledare Marianne Eik.

ForskarFredag vill visa hur roligt och vardagsnära forskning kan vara, utmana stereotypa bilder av forskare och visa hur det är att jobba som forskare. ForskarFredag är en del av den europeiska vetenskapsfestivalen Researchers’ Night som uppmärksammas i över 280 städer i Europa.

Aktiviteterna under ForskarFredag är gratis, med barn och unga som en särskilt viktig målgrupp.

ForskarFredag firas den sista fredagen i september varje år. 2016 väntas evenemanget nå omkring 20 000 besökare på 30 orter över hela Sverige. Årets ForskarFredag har temat ”Människan bakom forskningen”. I samarbete med Nobelmuseum och Utbildningsradion får vi lära känna personerna bakom några stora upptäckter, hur de blev forskare och deras drivkrafter.

ForskarFredag Umeå arrangeras av Umevatoriet, Umeå universitet och Totalförsvarets forskningsinstitut.

Umevatoriet, fredagen den 30 september, kl. 16.00–20.00

Marianne Eik, projektledare ForskarFredag Umeå​Telefon: 090-71 80 20
​E-post: marianne.eik@umu.seLena Söderström, Vetenskap & Allmänhet, projektledare ForskarFredag i SverigeTelefon: 070-716 06 44
​E-post: lena@v-a.sewww.forskarfredag.se
www.umu.se/forskarfredag

Om Forskarfredag och Vetenskap & Allmänhet

ForskarFredag samordnas nationellt av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av AFA Försäkring, IKEM- Innovations- och Kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, LIF – de forskande läkemedelsföretagen, Naturvetarna, Oskar och Maria Ekmans Donationsfond, Sveriges Ingenjörer, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Teknikföretagen, Wenner-Gren Stiftelserna, Vetenskapsrådet, VINNOVA och Åforsk. Evenemangen delfinansieras även av EU-programmet Horisont 2020 genom Marie Sklodowska-Curie Actions.

Vetenskap & Allmänhet, VA, främjar dialog och öppenhet mellan allmänhet – särskilt unga – och forskare. Föreningen arbetar för att åstadkomma samtal i nya former om forskning som engagerar. VA utvecklar också ny kunskap om samspelet forskning – samhälle genom opinionsundersökningar och studier. Medlemmar är ett 80-tal organisationer, myndigheter, företag och föreningar. Dessutom finns individuella medlemmar. Se även www.v-a.se.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz