Publicerad: 2016-08-28

Närmare 23 000 antagna studenter vid höstens terminsstart

NYHET Umeå universitet är det tredje största lärosätet i landet när det gäller antalet antagna studenter – 22 887 har efter andra urvalet kommit in på höstens program och kurser. Det motsvarar en ökning med 1 procent jämfört med ifjol. Även antalet förstahandssökande till program har ökat.

Antalet antagna studenter minskar med 1 procent i hela landet jämfört med förra året, men i Umeå fortsätter utvecklingen att gå åt motsatt håll. När höstterminen startar i nästa vecka förväntas 4 814 programstudenter och 18 073 kursstudenter börja vid Umeå universitet. Totalt är 22 887 studenter antagna, något som innebär en ökning med 1 procent jämfört med ifjol. Umeå universitet befäster därmed sin tredjeplats i antalet antagna studenter i landet, efter Stockholm och Uppsala universitet.

– Att fler studenter söker sig till oss är ett gott betyg till vårt arbete med utbildningsutbudet och kvaliteten i våra utbildningar, och att allt fler får upp ögonen för vår del av landet är också något mycket positivt för hela regionen, säger Anders Fällström, vicerektor för utbildning vid Umeå universitet.

Trenden är också positiv när det gäller antalet förstahandssökande till program – i höst har 10 330 sökt program vid Umeå universitet i första hand. Jämfört med fjolårets 10 068 är det en ökning med nästan 3 procent. Som en följd av detta har även söktrycket till program stigit, från 1,97 till 2,04. Söktrycket definieras som antalet förstahandssökande delat med antalet antagna.

Nyheter inför höstterminen 2016:Från höstterminen 2016 ges sjuksköterskeprogrammet som distansutbildning i Skellefteå och Örnsköldsvik (förutom i Umeå som campusutbildning).
Mer om Sjuksköterskeprogrammet, 180 hp

Välkomstmässa välkomnar studenter
På måndag den 29 augusti startar höstterminen för de flesta studenter på Umeå universitets utbildningar. Torsdagen den 1 september kl. 10.00–14.30 hålls en välkomstmässa ute på campus och inne i Universum och Lindellhallen. Intresset för att välkomna studenterna blir allt större för varje år – i år medverkar ungefär 160 utställare från universitet, studentkårer, kommun, företag och föreningar.

– Det är viktigt att alla studenter känner sig riktigt välkomna, både till Umeå och till universitetet. Genom välkomstmässan kan både nya och gamla studenter få upp ögonen för det som är på gång i staden och vad det innebär att vara student vid Umeå universitet, säger Anders Fällström.

Mer om Välkomstmässan den 1 september

För ytterligare information, kontakta gärna:

Anders Fällström,vicerektor för utbildning vid Umeå universitetTelefon: 070-493 85 27
E-post: anders.fallstrom@umu.se

För mer information om studentstatistik, kontakta:

Robert Axebro,utredare vid planeringsenheten, Umeå universitet

Redaktör: Camilla Bergvall