Publicerad: 2020-01-07

Nature hyllar Greta

NYHET Klimataktivisten Greta Thunberg finns med när den prestigefyllda tidskriften Nature listar tio personer som haft betydelse för vetenskapen under det gångna året.

Text: Emma Brisdion

Innan Greta Thunberg drog igång sin klimatstrejk hösten 2018 besökte hon under sommaren Climate Impacts Research Centre i Abisko tillsammans med sin pappa. Några av Umeå universitets forskare hade nöjet att träffa henne, prata om klimatforskning i Arktis och vandra till toppen av berget Nuolja, en av de platser i området där långsiktig fenologi- och klimatforskning pågår.

Sedan dess har Greta Thunberg utsetts till TIME Magazines "Person of the Year, 2019", hon har inspirerat en global klimatstrejkrörelse och hon har seglat två gånger över Atlanten för att delta i internationella klimatförhandlingar. Nu står det också klart att hon finns med när Nature listar tio personer som haft betydelse för vetenskapen under året som gått.

Greta delar listan med bland annat en neuroforskare som kunnat simulera aktivitet i döda grishjärnor och medupptäckaren av sjukdomen ebola som har kämpat för att förstå och stoppa spridningen av sjukdom outtröttligt i över 40 år.

Även om Greta inte själv är en vetenskapsman, som de flesta av de som får utmärkelsen är, har hennes effekt på vetenskapen under fjolåret varit obestridlig. Nature beskriver henne som att ha "kanaliserat sin generations raseri". Inte bara har hon förenat och inspirerat ungdomar över hela jorden att uppmärksamma och kräva åtgärder mot klimatförändringar, utan hon har också fått uppmärksamhet från internationella medier som nu ägnar mer sidutrymme till klimatberättelser, vilket signalerar till beslutsfattare att ungdomar både är politiskt aktiva och djupt bekymrade över klimatförändringar.

Hennes roll som ”influencer” sträcker sig även till forskare; hennes förmåga att väcka starka känslor hos den nu klimatbekymrade globala allmänheten överstiger långt det som hittills uppnåtts av forskare, och hennes passionerade och åsiktsfulla röst - men ändå stödd av vetenskapliga bevis - har uppmuntrat forskare att med självförtroende dela sina åsikter och forskningsresultat offentligt i hopp om att uppmuntra till förändring.

Det är ovanligt, men verkligen inte helt okänt att en tonåring presenteras på Nature´s topp 10-lista. År 2017 kom 12-åriga Emily Whitehead in på listan eftersom hon inte bara kämpade med leukemi utan också kämpade för US FDA-godkännande av den experimentella cancerterapin hon hade varit det första barnet i världen som fick, CAR-T-terapi, för användning vid behandling av andra barn och unga vuxna.

Läs artikeln på engelska på CIRCs hemsida