Publicerad: 2013-04-03

Naturvetar- och teknologkåren fyller 15 år

NYHET Umeå naturvetar- och teknologkår, NTK, firar 15 år i vår. Jubileumsveckan bjuder på en rad aktiviteter, alltifrån jubileumssittning och lyxig efter-plugget-pub i kårhuset Origo till motionslopp runt Nydalasjön.

Bildtext: Naturvetar- och teknologkåren, NTK, firar 15 år i vår. Livligt engagerade i kårarbetet är Helena Dahlberg, ordförande, Kristoffer Andersson, tidigare styrelseledamot, och Sebastian Jonsson, kårhuschef.

– Det ska finnas något för alla, säger Helena Dahlberg, kårordförande. NTK kom till när naturvetare, teknologer och medicinare bröt sig ur Umeå studentkår och bildade egna kårer. Det skedde som en reaktion på att kårarbetet allt mer kretsade kring partipolitik. – Utbildningsbevakningen på den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten blev lidande av det. Vi var en väldigt drivande och stark sektion och kände att det lämpade sig bättre att vi bildade en egen kår för att tillvarata våra studenters intressen, säger Kristoffer Andersson, tidigare styrelseledamot som bland annat varit utbildningsbevakare.
Kontinuerlig utbildningsbevakning I början stod studiesociala frågor i fokus för kårarbetet. NTK jobbade till exempel för att studenterna skulle ha tillgång till fik med vettiga priser.

Vilka utbildningsfrågor har ni drivit som sedan blivit verklighet?
– En viktig grej är anonyma tentor, det var alla kårer med och tog beslut om. Annars är det svårt att plocka ut enskilda frågor, viktigast är faktiskt att vi jobbar kontinuerligt med att utveckla och förbättra kvaliteten på samtliga utbildningar i naturvetenskap och teknik, säger Kristoffer Andersson. Utbildningsbevakningen handlar mycket om att jobba förebyggande, att inte ”släcka bränder” utan ”sätta upp brandvarnare” i stället. Att se problem innan de blir stora helt enkelt.
Pubar och nattklubb i eget kårhus Kårrepresentanter finns med på alla nivåer i universitetets organisation. Till exempel sitter kårordförande i universitetsstyrelsen och NTK:s sektioner är representerade i utbildningarnas programråd. Fem ledamöter i kårstyrelsen är heltidsarvoderade. Kårhuschefen jobbar också heltid. I styrelsen finns utbildningsbevakare, ansvarig för studiesociala frågor, arbetsmarknadsansvarig och informationsansvarig. Sedan sex år har NTK sitt eget kårhus, Origo. Där ordnas bland annat EPP:er, efter-plugget-pubar med middagstallrik och dryck, nattklubb på helgkvällar, sittningar, filmkvällar och Champions League-kvällar med fotboll på storskärm. Ibland nyttjar kårens sektioner huset för möten och arbetsmarknadsevent med inbjudna företag.
"Barnkalas" och motionslopp under firandet Merparten av aktiviteterna under jubileumsveckan i maj sker i kårhuset. Firandets höjdpunkt blir en sittning den 15 maj, men det blir också föreläsningar, lyx-EPP med lite mer påkostad mat och ”barnkalas” med tävlingar. – Det kommer att hända olika saker varje dag, berättar Helena Dahlberg. Vi ordnar till exempel ett lopp runt Nydalasjön tillsammans med FOT-sektionen där anmälningsavgifterna skänks till välgörande ändamål.
Är det lätt eller svårt att få studenter att jobba med kårfrågor? – Det är inte så svårt som man kan tro! Vi har inga problem att fylla platserna i kårstyrelsen eller i sektionernas styrelser, säger Helena Dahlberg. Vi försöker synas så mycket som möjligt och mycket av vår styrka ligger i våra starka sektioner.
Vad gör att ni själva lägger ner mycket tid och kraft i kårarbetet? – Det är roligt och givande och man får verkligen känna att man gör skillnad, tycker Helena Dahlberg. – När jag började var min sektion stark, jag såg att många satt med, till exempel de ”generaler” som tog emot mig när jag var ny student var väldigt engagerade. Det smittade av sig, jag har alltid tyckt att det varit roligt med organisationsfrågor och utvecklingsarbete, säger Kristoffer Andersson. – Kårarbete ger väldigt många erfarenheter, tycker Sebastian Jonsson, kårhuschef. Man lär sig samarbeta med fler grupper än sin egen, knyter kontakter och får nätverk på en helt annan nivå. – Och man träffar verkligen mycket mer människor än man skulle ha gjort annars, inflikar Helena Dahlberg. Man känner sig också väldigt väl mottagen när man vill engagera sig!
Hur kommer kårarbetet att utvecklas de kommande 15 åren, tror ni? – Jag tror det är oundvikligt att kåren förändras och utvecklas, vi kommer nog inte att se likadana ut om 15 år, säger Kristoffer Andersson. Men, fokus kommer fortfarande att ligga på ett kontinuerligt arbete med utbildningsbevakning.
– Vilka frågor kåren kommer att jobba med hänger också på vilka beslut som tas nationellt och lokalt om utbildningarna, tror Helena Dahlberg.

Text & foto: Anna-Lena Lindskog

Redaktör: Anna-Lena Lindskog