Publicerad: 2013-05-27

Naturvetarna: Otydligt ledarskap kräver långsiktigt arbete

NYHET Bara en tredjedel av akademins anställda är nöjda med ledarskapet på universiteten. Resultaten presenterades i fredags vid Naturvetarnas seminarium Excellent ledarskap för excellent utbildning. Umeå universitet är ett av de lärosäten som fått bäst betyg i undersökningen.

– Vi behöver ett modigt, tydligt och uthålligt ledarskap, sa Umeå universitets rektor Lena Gustafsson, som medverkade i en paneldebatt under seminariet.

Förutom Lena Gustafsson deltog även Anna Forsby, docent och lärare i neurokemi vid Stockholms universitet och Erik Arroy, ordförande för Sveriges förenade studentkårer (SFS), i panelen.

Siffrorna som Naturvetarna presenterade vid seminariet är en liten del av en större undersökning. Den 27 september offentliggörs hela rapporten.

Artikel om seminariet "Otydligt ledarskap kräver långsiktigt arbete" Se inspelning av seminariet

Redaktör: Karin Wikman