Publicerad: 2009-12-15

Naturvetenskap och teknik inspirerade ungdomar

NYHET För 11 året i rad anordnades NoT Dagarna i Örnsköldsvik, inspirerande natur- och teknikdagar för skolor i Örnsköldsvik.

Årets tema var förnyelsebar energi och energiomvandling med fokus på vindenergi. De barn och ungdomar som besökte NoT-dagarna har under hela hösten jobbat med en tävling om energiomvandling. De har byggt segelbilar, gummibandsbilar och vindkraftverk. I vindkraftstävlingen var förstapriset en studieresa till Umevatoriet och efterföljande studiebesök på Campus Umeå.

NoT-dagen erbjöd också prova –på-föreläsningar inom naturvetenskap på Campus Örnsköldsvik. Tanken är att det ska ge gymnasieeleverna inspiration att läsa naturvetenskap och en känsla av hur en föreläsning på universitetet kan se ut. 200 gymnasieelever deltog på de 5 föreläsningspass som erbjöds.

NoT-dagarna arrangeras varje år av KOMTEK, en förening som jobbar långsiktigt med att intressera barn och ungdomar för naturvetenskap, tillsammans med Umeå universitet Campus Örnsköldsvik.

Redaktör: Magnus Lundmark