Publicerad: 2014-11-03

Nätverksträff om naturvetenskap i förskolan

NYHET Den 25 september samlades över två hundra personer på Umeå universitet för att delta i en nätverksträff om naturvetenskap i förskolan.

Karin Due och Sofie Areljung, medverkande vid nätverksträffen

Träffen var del i Idéans höstprogram och de flesta av deltagarna arbetar i Umeåregionens förskolor.Under den tre timmar långa kvällsträffen bjöd Karin Due och Sofie Areljung in till reflektion om undersökande arbetssätt, med särskilt fokus på fysikaliska fenomen och kemiska processer och hur man kan arbeta med dem i förskolan.

Karin Due, universitetslektor, och Sofie Areljung, doktorand, arbetar båda vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik. De undervisar om naturvetenskap i förskollärarprogrammet och arbetar även tillsammans med ytterligare fyra kolleger i forskningsprojektet ”Förskolans praktik i mötet med naturvetenskap”. Anledningen till att just denna nätverksträff om naturvetenskap i förskolan blev av är att Sofie Areljung sedan tidigare samarbetar med Idéans personal i ett projekt med sikte på att skapa miljöer för naturvetenskapligt undersökande i förskolan.

Idéan är Umeå kommuns pedagogiska utvecklingscentrum, som erbjuder verksamhetsutveckling genom utbildning, handledning, processledning, inspiration och upplevelser för barn, pedagoger och förskolechefer. Idéan håller även i ett program för nätverksträffar, med ca tre tillfällen per termin, oftast vid någon av regionens förskolor.

Information om Idéan

För mer information om Idéan kontaktaMonika Anderssonföreståndare på Idéan