Publicerad: 2020-03-23

Niclas Börlin hyllas med Talbert Abrams Award

NYHET Niclas Börlin, universitetslektor på Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet, tilldelas Talbert Abrams Award First Honourable Mention för en vetenskaplig artikel.

Text: Mikael Hansson

Niclas Börlin belönas för artikeln Flexible Photogrammetric Computations Using Modular Bundle Adjustment: The Chain Rule and the Collinearity Equations som han skrivit tillsammans med sina medförfattare Arnadi Murtiyoso, Pierre Grussenmeyer, Fabio Menna och Erica Nocerino.

Talbert Abrams Award inrättades 1945 av American Society for Photogrammetry and Remote Sensing, ASPRS.

ASPRS grundades 1934 och är en vetenskaplig sammanslutning med över 7 000 medlemmar runt om i världen. Tidskriften PE&RS är flaggskeppspublikationen hos ASPRS.

Läs den vetenskapliga artikeln