Publicerad: 2019-02-22

Nio klasser vidare till regionfinal i Teknikåttan

NYHET Torsdagen den 11 april möts nio åttondeklasser i regiontävling i Teknikåttan på Umeå universitet, en nationell tävling i teknik och naturvetenskap. Eleverna får en rad frågor att besvara – och klassen ska i förväg konstruera en maskin med timer samt en kod för att överföra information i ett schackspel. Den vinnande klassen går vidare till riksfinal i Lund 23 maj.

Text: Anna-Lena Lindskog

Tävlingen består både av teoretiska och praktiska uppgifter. Som vanligt rör sig frågorna inom ämnesområdena teknik, biologi, fysik, kemi och matematik.

Inför regionfinalen får klasserna göra en uppgift som bedöms under tävlingsdagen. I år går den ut på att konstruera en mekanisk maskin som vid en given tidpunkt ska välta en aluminiumburk med mineralvatten. I klassuppgiften ingår också att med hjälp av en vanlig kortlek skapa en kod för att överföra information om hur schackpjäser är placerade på ett schackbräde.

– Klasserna ska också sätta upp bloggar där de berättar om arbetet med uppgiften, så att alla som är intresserade kan följa deras arbete, berättar Anna-Lena Lindskog, regional projektledare för Teknikåttan. De klasser som inte tog sig vidare i tävlingen kan också använda klassuppgifterna i undervisningen om de vill.

Totalt deltog 173 klasser i norra regionen i kvaltävlingen. Av dessa gick nio klasser vidare till regionfinalen:

• 8A Alneskolan, Örnsköldsvik
• 8A Internationella Engelska skolan, Sundsvall
• 8B Internationella Engelska skolan, Sundsvall
• 8E Internationella Engelska skolan, Sundsvall
• 8I Manhemsskolan, Kalix
• 8D Minervaskolan, Umeå
• 8E Minervaskolan, Umeå
• 8C Svenstavik skola, Berg
• 8C Wendela Hellmanskolan, Härnösand

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresse för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende.

Domare i regionfinalen är Frithjof Theens. Det vinnande laget får 7 500 kronor och en plats i riksfinalen. Dessutom delas ett designpris ut för bäst designade klassuppgift.
Teknikåttan arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige.

Läs mer om Teknikåttan