Publicerad: 2018-04-16

Nio lag gör upp i regionfinal i Teknikåttan

NYHET Torsdagen den 19 april möts nio åttondeklasser i regionfinalen i Teknikåttan på Umeå universitet, en nationell tävling i teknik och naturvetenskap. Eleverna får en rad frågor att besvara – och klassen ska i förväg konstruera en bollkastare som sätts på prov under tävlingen. Den vinnande klassen går vidare till riksfinal i Norrköping 23 maj.

Tävlingen består både av teoretiska och praktiska uppgifter. Som vanligt rör sig frågorna inom ämnesområdena teknik, biologi, fysik, kemi och matematik.

Inför regionfinalen har klasserna också gjort en klassuppgift som bedöms under tävlingsdagen. Uppgiften i år är att konstruera en bollkastare, men även skapa en kod för kommunikation. Fram till regiontävlingen vid Umeå universitet dokumenterar klasserna denna uppgift i bloggform som återfinns på teknikåttans hemsida.

– I år har alla möjlighet att följa arbetet med uppgiften med bollkastare och kodningskommunikation via bloggar. Klasserna redovisar sina lösningar i början av tävlingen och det brukar vara spännande att se hur olika lösningarna kan vara på samma uppgift, säger Teresa Bergner, projektledare för Teknikåttan vid Umeå universitet.

Totalt deltog 2 345 elever i norra regionen i kvaltävlingen på Teknikåttans webbsida. Av dessa gick nio klasser vidare till regiontävlingen:

• 8B Själevadskolan, Örnsköldsvik• 8A Minervaskolan, Umeå• 8B Minervaskolan, Umeå• 8D Minervaskolan, Umeå• 8A Internationella Engelska skolan, Sundsvall• 8B Hammarskolan, Vännäs• 8A Sjöfruskolan, Umeå• Åk 8 Grevåkerskolan, Strömsund
• 8C Svenstavik skola, Berg

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresse för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende.

Domare i regionfinalen är Frithjof Theens. Det vinnande laget får 7 500 kronor och en plats i riksfinalen som avgörs vid campus Norrköping den 23 maj. Dessutom delas ett designpris ut för bäst designade klassuppgift.

Teknikåttan arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige.

Läs mer om Teknikåttan

Tid: Torsdagen den 19 april, semifinalerna pågår 09:30–14.30, regionfinalen börjar 15.00.

Lokal: Stora hörsalen (KB3B1) i Kemiskt Biologiskt Centrum (KBC-huset)

Parallellt med semifinalerna deltar klasserna i olika aktiviteter i MIT-huset, KBC-huset, Naturvetarhuset och Teknikhuset. Eleverna får bland annat testa VR-glasögon, göra kemiexperiment och programmera legorobotar.

Journalister hälsas välkomna att delta under dagen.

För mer information, kontakta gärna:

Teresa Bergner, projektledare, kansliet för teknik och naturvetenskap, Umeå universitetTelefon: 090-786 80 47

Redaktör: Anna-Lena Lindskog