Publicerad: 2016-04-19

Nio lag möts i regionfinal i Teknikåttan

NYHET Torsdagen den 21 april tävlar nio åttondeklasser i regionfinalen i Teknikåttan på Umeå universitet, en nationell tävling i teknik och naturvetenskap. Eleverna får en rad frågor att besvara – och klassen ska i förväg konstruera ett pariserhjul med vagnar som sätts på prov under tävlingen. Den vinnande klassen går vidare till riksfinal i Uppsala den 19 maj.

Tävlingen består både av teoretiska och praktiska uppgifter. Som vanligt rör sig frågorna inom ämnesområdena teknik, biologi, fysik, kemi och matematik.

Inför regionfinalen har klasserna också gjort en klassuppgift som bedöms under tävlingsdagen. Uppgiften i år är tillverka ett pariserhjul med minst fyra vagnar minst 4 vagnar. Hjulet får inte drivas med manuell kraft och måste sättas i gång med att man släpper något, till exempel en sprint. Testet blir att få vagnarna att förflytta sig exakt ett varv på max 15 sekunder.

– Det är lika spännande varje år att se hur eleverna löser uppgifterna och med vilken entusiasm de deltar i tävlingen, säger Teresa Bergner, projektledare för Teknikåttan vid Umeå universitet.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresse för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende.

Cirka 3 000 elever i åttonde klass i norra Sverige har i år deltagit i kvaltävlingen. På torsdag kommer de nio klasser som lyckades bäst till regionfinal vid Umeå universitet:

• Minervaskolan, Umeå, 8d• Grubbeskolan, Umeå, 8EM• Nya läroverket, Bergnäset, Luleå, 8a• Västangårds skola, Umeå, 8a• Duvedskolan, Duved, 8:2• Björnaskolan, Björna, 8a• Själevadsskolan, Själevad, 8c• Alneskolan, Bonässund, 8c
• Landgrensskolan, Härnösand, 8b

Domare i regionfinalen är rymdfysikern Patrik Norqvist, Umeå universitet, känd bland annat från SVT:s Plus, Uppfinnarna och Fångarna på fortet i TV4. Det vinnande laget får 7 500 kronor och en plats i riksfinalen som avgörs vid Uppsala universitet den 19 maj. Dessutom delas ett designpris ut för bäst designade klassuppgift.

Teknikåttan arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige.

Läs mer om Teknikåttan

Tid: Torsdagen den 21 april, semifinalerna pågår 10.15­–14.30, regionfinalen börjar 15.00.
Lokal: Stora hörsalen (KB3B1) i Kemiskt Biologiskt Centrum (KBC-huset)

Parallellt med semifinalerna deltar klasserna i olika aktiviteter i MIT-huset, KBC-huset, Naturvetarhuset och Teknikhuset. Eleverna får bland annat prova på att lära en robot dansa, göra kemiexperiment och möta spindlar, ormar och andra djur som ofta upplevs som otäcka.

Journalister hälsas välkomna att delta under dagen.

För mer information, kontakta gärna:

Teresa Bergner, projektledare, kansliet för teknik och naturvetenskap, Umeå universitetTelefon: 090-786 80 47
E-post: teresa.bergner@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog