Publicerad: 2015-11-05

Nisrine Boukhari / Wanderism is a State of Mind

NYHET En av de tre utställningar som öppnas vid Bildmuseets stora höstvernissage 22 november är Wanderism is a State of Mind av den syriskfödda konstnären Nisrine Boukhari. Bakom den dubbeltydiga utställningstiteln ligger det faktum att konstnären har lämnat sitt hemland, förflyttar sig från plats till plats och ser sitt eget sinne som sin stat.

På söndag 22 november kl 14:00 öppnar Bildmuseet nya utställningar i hela huset. En av de tre utställningarna är Nisrine Boukharis Wanderism is a State of Mind.

Välkommen till pressvisning på torsdag 19 november kl 10:00. Nisrine Boukhari finns på plats vid pressvisning och vernissage för att presentera sin utställning, liksom flera andra av de konstnärer som medverkar i de nya utställningarna.

Nisrine Boukharis konst är inspirerad av psykogeografi, teorier om hur geografiska miljöer påverkar människors känslor och beteenden. Under de senaste åren har hon arbetat med idéer om hur fysisk och intellektuell rörelse genereras när tankarna får vandra fritt och har myntat begreppet ”wanderism”. Bakom den dubbeltydiga utställningstiteln ligger det faktum att konstnären har lämnat sitt hemland, förflyttar sig från plats till plats och ser sitt eget sinne som sin stat.

På Bildmuseet ställer hon nu ut sitt manifest om ”wanderism”. Besökaren bjuds in att navigera mellan pappersark och utforska de lösryckta meningar som är handskrivna på vart och ett av dem. Varje läsare tolkar orden och skapar betydelser helt enligt sin egen logik. Detta representerar den vandrande tankens ändlösa möjligheter.

Wanderism is a State of Mind är Nisrine Boukharis första separatutställning i Skandinavien. Den visas på Bildmuseet fram till 27 mars 2016.

Nisrine Boukhari (f. 1980) är ursprungligen från Syrien där hon studerade skulptur på universitetet i Damaskus. Hon bedriver för närvarande forskarstudier vid Universität für angewandte Kunst i Wien, Österrike och är IASPIS-stipendiat i Stockholm under hösten 2015.

Läs pressmeddelanden om The World was Flat och Julio Le Parc / Lumière som också öppnas söndagen den 22 november.

Pressbilder

För ytterligare information om utställningen, kontakta

Sofia Johansson, museiintendent Bildmuseet
090-786 9353 eller sofia.johansson@bildmuseet.umu.se