Publicerad: 2007-10-08

Nobelpris i fysik för dummies

NYHET När motiveringen till årets Nobelpris i fysik presenteras den 9 oktober kommer många säkert att stå som frågetecken. Så behöver det inte vara om man får tro boken ”Nobelfysik i vardagen - 100 Nobelpris förklarade i en mordgåta”.

Boken vänder sig till alla nyfikna som vill förstå Nobelprisen i fysik och deras tillämpningar på ett lättbegripligt och spännande sätt. Trots att många Nobelpris kan verka obegripliga och behandlar avancerad fysik har de ofta lett fram till tillämpningar som vi idag har stor glädje av.

I boken kan man bland annat läsa att Albert Einsteins avancerade teorier om hur gravitation och fart ändrar tiden är en förutsättning för att få en GPS-mottagare att fungera. Några andra exempel som behandlas är Internet, tv, dvd, röntgenapparater och mobiltelefoner.

Författare är Patrik Norqvist, som även medverkar i Boston Tea Party på kanal 5, och Maria Hamrin, båda är lektorer på fysikinstitutionen vid Umeå universitet. De har tillsammans tidigare gett ut den uppskattade boken ”Fysik i vardagen”. Båda böckerna passar även utmärkt för dem som saknar naturvetenskaplig bakgrund, eftersom ingen avancerad fysik eller matematik används i förklaringarna.

”Nobelfysik i vardagen” är en detektivhistoria där ett par mordgåtor med fysikaliska förtecken utgör grunden för handlingen. Polisen tvingas ta hjälp av två bekanta fysiker för att finna gärningsmännen. Rakel och Nicke från författarnas förra bok gör på nytt entré! Polisens främsta ledtråd i mördarjakten är ett meddelande som får dem att tro att Nobelprisen i fysik kan leda fram till mördarna. För att finna gärningsmännen tvingas Rakel i detalj förklara samtliga Nobelpris och deras vardagstillämpningar så att även en vanlig polisman förstår dem. Dessutom kryddar hon ofta beskrivningarna med intressanta anekdoter om personerna bakom prisen. Nicke i sin tur arbetar ute på fältet och tar hjälp av sin allmänbildning i vardagsfysik för att hjälpa polisen gripa de galna fysikmördarna. Precis som i författarnas tidigare bok vävs även många vardagliga fysikmysterier in i historien. Bland annat beskrivs varför vattenvågorna är parallella mot stranden, vad som händer om man blåser såpbubblor i extrem kyla, hur automatiska dörrar fungerar, varför ett radergummi bara suddar blyerts och varför växter inte gillar grönt ljus.

Patrik Norqvist och Maria Hamrin som båda doktorerat i rymdfysik vid Umeå universitet, forskar i rymdfysik och undervisar inom många andra områden av fysiken. Boken går att beställa via www.studentlitteratur.se/32567 där du också har möjlighet att provläsa ett kapitel. Recensionsexemplar kan beställas via e-post från Studentlitteratur via gun.malmros@studentlitteratur.se.

För ytterligare information, kontakta: Patrik Norqvist, institutionen för fysik, Umeå universitet Telefon: 090-786 50 31, 070-696 03 11
E-post: patrik.norqvist@space.umu.se Maria Hamrin, institutionen för fysik, Umeå universitet Telefon: 070 -32 58 038
E-post: maria.hamrin@space.umu.se

Redaktör: Karin Wikman