Publicerad: 2010-12-09

Nobelpris i repris – kan elever hitta ny antibiotika?

NYHET 1945 gick Nobelpriset i Medicin till upptäckten av den första antibiotikan. Nu ska skolelever följa pristagarnas fotspår och försöka hitta ny antibiotika med hjälp av forskare vid Umeå universitet. Detta blir startskottet för Nobelmuseets projekt Forskarhjälpen där elever ska hjälpa etablerade forskare med riktiga forskningsprojekt.

I fjol besökte Ada Yonath, Nobelpristagare i kemi 2009, Umeå universitet. På bilden syns hon med Fredrik Almqvist, som tillsammans med kollegan Mikael Elofsson leder det första projektet inom Nobelmuseets satsning Forskarhjälpen. Foto: Mikael Lundgren

– Vi vill att barn och ungdomar ska få upp ögonen för hur spännande, kreativt och tålamodskrävande ett riktigt forskningsprojekt kan vara. I stället för att forskare eller lärare ska beskriva sin forskning vill vi att eleverna själva ska vara aktiva, berättar Katarina Nordqvist, Nobelmuseets forskningschef.
På detta sätt ska eleverna få en djupare förståelse för vad ett forskningsprojekt kan innebära och forskarna får samtidigt hjälp med sin forskning.

Projektet Forskarhjälpen leds av Nobelmuseet och är finansierat av Stiftelsen för Strategisk Forskning (SSF). Målet är att genomföra tre olika Forskarhjälpsprojekt inom tre år.

Det första projektet startar till våren och är ett samarbete mellan Nobelmuseet och en forskningsenhet vid Umeå universitet – Laboratoriet för kemisk biologi – som leds av professorerna Fredrik Almqvist, och Mikael Elofsson. Forskarna behöver hjälp med att hitta nya bakterier av gruppen aktinomyceter, en sort som är känd för att producera ämnen med antibiotiska egenskaper. I ett första steg ska eleverna samla in jord- och vattenprover från så kluriga platser som möjligt runt om i Sverige. Bakterierna från proverna blir pusselbitar i jakten på ny antibiotika. – Vi har riktigt bra testsystem för att undersöka om det finns några aktinomyceter i de vatten- och jordprover som eleverna samlar in. Det finns en chans att vi hittar någonting nytt som kan vara till hjälp för att bekämpa resistenta bakterier, säger Fredrik Almqvist.
Eleverna kommer under hela projektet att följa och medverka i forskningen genom nära kontakt med forskarna.

Det inledande projektet i Forskarhjälpen sammanfaller väl med att Förenta Nationerna har utsett år 2011 till Kemins år.

Relaterad information

Elever ska leta ny antibiotika

För mer information, kontakta gärna:

Nobelmuseets forskningschef Katarina Nordqvist Telefon: 070-671 1832
E-post: katarina.nordqvist@nobel.se

Professor Fredrik Almqvist vid Umeå universitet Telefon: 070-397 90 97
E-post: fredrik.almqvist@chem.umu.se

Nobelpriset i Medicin 1945

Nobelpriset i Medicin gick 1945 till Alexander Fleming, Ernst B. Chain och Howard Florey för upptäckten av den första antibiotikan, Penicillin. Sedan dess har antibiotika blivit ett oumbärligt läkemedel vid behandling av infektioner som orsakas av bakterier. Nu har det gått över sjuttio år sedan upptäckten av penicillinet och bakterierna har börjat lära sig hur de ska överleva en penicillinbehandling, de har blivit resistenta mot antibiotika. Detta gör att vi måste upptäcka ny antibiotika som kan utvecklas till läkemedel. Nya läkemedel som kan bekämpa de bakterier som har blivit resistenta, mot t.ex. penicillin, och som gör oss sjuka.

Redaktör: Karin Wikman