Publicerad: 2013-02-13

Norrsken och snö lockar till Kiruna

NYHET Att få uppleva riktig polarvinter och lära sig mer om norrsken, is och snö, är attraktivt. I år deltar rekordmånga studenter, 71 personer, i kursen Arktisk vetenskap vid Institutet för rymdfysik i Kiruna, IRF. – Ungefär hälften är utbytesstudenter och flera har sagt till mig att de valt Umeå universitet just på grund av den här kursen, säger lektor Carol Norberg.

Bild: Norrsken fascinerar och på kursen Arktisk vetenskap får studenterna göra egna observationer av fenomenet som de sedan jämför med IRF:s mätdata.
FOTO: STEFAN LOBOS

Aurora borealis eller norrsken som det vardagligt kallas lockar och fascinerar människor. Det har institutionen för fysik, Umeå universitet, tagit fasta på och arrangerar tillsammans med Institutet för rymdfysik sedan sju år tillbaka en kurs med norrsken, is och snö på schemat. – Tanken är att ge kunskap om den vetenskap som är relevant för den arktiska miljön, berättar Carol Norberg, universitetslektor och kursansvarig.
Kursen Arktisk vetenskap är en distanskurs och omfattar 4,5 poäng. Mesta tiden läser studenterna på egen hand, men under fyra dagar mitt i kursen kommer hela gänget till Kiruna för studiebesök, föreläsningar och praktiska övningar.

Jämför snölager med temperaturdata – Ett fokus på kursen är norrsken, vad som orsakar det och hur man mäter norrsken. En uppgift studenterna får är att gå ut på kvällen och observera norrsken. Sedan tittar de på data som registreras här på IRF och jämför med sina egna observationer, säger Carol Norberg. I år var det mycket bra, de såg riktigt bra norrsken två kvällar.
Studenterna följer också en iskristalls livstid och går ut och gräver i snön för att kunna jämföra egenskaperna hos olika snölager med hur temperaturen utvecklats sedan vinterns början. De gör även studiebesök på universitetets forskningsstation i Abisko, för att få inblick i forskningen om klimatförändringar och tinande permafrost i marken, och passar samtidigt på att besöka turiststationen på orten.

"Den absolut roligaste" – Där berättar de om hur laviner uppkommer och hur man jobbar med att förebygga laviner, säger Carol Norberg. Hon har ansvarat för kursen Artisk vetenskap sedan starten 2007 och tycker att den är årets höjdpunkt. – Den här kursen är den absolut roligaste jag har! Intresset från studenterna har successivt ökat. Första året deltog 29 personer, i år är hela 71 studenter registrerade på kursen, vilket är rekord.
– Jag vet inte om det är anledningen, men jag bestämde mig i år för att marknadsföra kursen via Facebook. Det kan ha bidragit till ökningen, säger Carol Norberg.

Lockande miljö Förkunskapskraven är allmän högskolebehörighet samt att ha läst motsvarande Fysik B. Men, i praktiken har de flesta studenter på kursen redan läst flera år på universitetet. – Många läser faktiskt på masternivå, berättar Carol Norberg.
Vad tror du lockar så många studenter till kursen?
– Jag tror att det är miljön här i Kiruna, att få komma så långt norrut, ovanför polcirkeln. De brukar bli väldigt imponerade, både av miljön här och av forskningen!

Text: Anna-Lena Lindskog

Bild: Deltagarna i kursen Arktisk vetenskap samlade för en fyradagars träff i Kiruna. I år har kursen rekordmånga studenter, 71 personer. FOTO: MARIA JOHANSSON

Redaktör: Anna-Lena Lindskog