Publicerad: 2007-05-09

NTK:s kårhus invigs den 10 maj

NYHET Torsdagen den 10 maj invigs Kårhuset Origo, Umeå naturvetar- och teknologkårs nya kårhus på campusområdet. Bandet klipps av kårordförande Pernilla Lindén, Göran Sandberg, rektor vid Umeå universitet, Jan Björinge, stadsdirektör vid Umeå kommun samt Berndt Elstig, fastighetschef vid Akademiska hus region norr.

– Det är en stor ära att få vara med och inviga vårt nya kårhus tillsammans med Umeå universitet, Umeå kommun och Akademiska hus. Utan dem hade vi fortfarande varit på planeringsstadiet, säger kårordförande Pernilla Lindén.

Kårhuset Origo, som ligger i anslutning till sportcentret Iksu, får en modern framtoning och speglar på olika sätt de teknologer och naturvetare som kommer att besöka stället. Väggarna är dekorerade med blad, kretskort och kugghjul. Ljudsystemet består av hela 864 st högtalare och så småningom kommer det även att finnas en interaktiv bar centralt i lokalen.

– Det känns väldigt bra att NTK äntligen har fått ett kårhus på campus. Det är ett mycket viktigt inslag i studentmiljön och i arbetet att utveckla campus, säger Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildning.

Pubkväll är planerat till tisdagar och nattklubb till fredagar-lördagar. Under dagtid är Kårhuset Origo öppet som studieplats för de studenter som behöver någonstans att plugga. Studenter ska också få möjligheten att knyta långsiktiga kontakter tidigt under utbildningen, därför planeras olika sorters evenemang i samarbete med näringslivet. För närvarande är Umeå energi, SEB, Sveriges ingenjörer, SIF och Indexator klara som samarbetspartners.

Program för invigningen den 10 maj:

18.00 Mingel. Musik av Snösvänget. 18.35 Bandklippning. Välkomsttal av Pernilla Lindén, NTK, Göran Sandberg, Umeå universitet, Jan Björinge, Umeå kommun samt Berndt Elstig, Akademiska hus. 19.15 Utdelning av kårens priser 20.30 Teknikföreläsning 21.00 Tal av Petter Gustafsson, Tekniska högskolan samt Stina Sandström, Umeå energi. 22.10 Eldshow
24.00 Vickning. EMP inomhusshow.

Fredagen den 11 maj öppnar Kårhuset Origo första gången för studenter och dagen efter, den 12 maj, är allmänheten välkommen på öppet hus. Mellan kl. 12.00 och 15.00 kommer det att bli tårtkalas, musik av Snösvänget och tävlingar med chans att vinna biljetter för kvällen.

För mer information, vänligen kontakta:

Pernilla Lindén, kårordförande NTK Tel. 090 - 786 92 92 Mobil. 070 - 606 62 76
E-post: ko@ntk.umu.se