Publicerad: 2012-12-20

Nu har Sverige ett arktiskt forskningscentrum

NYHET Den 12 december invigdes Arktiskt centrum vid Umeå universitet, Arcum. Invigningen bjöd på en eftermiddag med intressanta föreläsningar – och lyckönskningar från när och fjärran.

Att forskning om Arktis kräver bred kunskap blev tydligt vid invigningsceremonin. De medverkande talarna presenterade studier om arktisk miljö, klimat, hälsa, kultur och givetvis också om alla de fyra miljoner människor som bor i Arktis, inte minst urfolk.

Umeå universitets rektor Lena Gustafsson poängterade att de arktiska utmaningarna är något som måste lösas tillsammans – mellan forskare inom olika vetenskapsområden, mellan olika intressenter och över landsgränserna. Även Peter Sköld, föreståndare för Arcum, betonade behovet av samarbeten.
– Förutom i de arktiska länderna finns också arktiska forskningscentrum i Kina, Japan, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna. Att vi nu etablerar Arktiskt centrum vid Umeå universitet är ett viktigt steg. Sverige kommer att bli en likvärdig partner på den internationella forskningsarenan, förklarade Peter Sköld.

En av de internationella talarna var klimatforskaren Robert W. Corell, som bland annat varit rådgivare till Al Gore. Han berättade att det strömmade in lyckönskningar från människor som hört att han befann sig på invigningen i Umeå.
– Sverige befinner sig i rampljuset med sitt nya arktiska forskningscentrum. Umeå universitet har en formidabel uppgift framför sig, men efter att ha varit här idag så vet jag att ert team har den kapacitet som behövs för att lyckas, sade Robert W. Corell.

På plats fanns också Björn Dahlbäck, Polarforskningssekretariatets föreståndare. – Jag önskar er stort lycka till och det är med glädje jag accepterat erbjudandet om att bli ledamot i Arcums nya styrelse.
Ordförande i Arcums styrelse är Birgitta Evengård, professor i infektionssjukdomar vid Umeå universitet.

Foto: Malin Grönborg

Läs mer om invigningenProgram för invigningen

Sofia Jannock från Gällivare, numera bosatt i Umeå, bjöd på ett minnesvärt framträdande fyllt av starka känslor och melodier.

Kue T Young, professor i folkhälsa vid University of Toronto, Kanada, föreläste om hälsoläget för den arktiska befolkningen, och han betonade särskilt skillnader i hälsa och levnadsvillkor mellan urfolk och icke-urfolk i regionen.

Catherine L. Hein, forskare vid Climate Impacts Research Centre i Abisko, berättade om vilka effekter klimatförändringar kommer att ha på sötvattensfisk i Arktis.

Invigningen besöktes av totalt 130 personer från hela världen.

Invigningen inleddes med en konsert av Väärt som bjöd på en skön blandning av pop, folkmusik och elektroniska rytmer.

Luciatåget var ett uppskattat inslag för den internationella publiken.

Redaktör: Karin Wikman