Publicerad: 2019-05-20

Ny alarmerande rapport från CAFF

NYHET I en ny rapport från Arktiska Rådets senaste möte i Rovaniemi, Finland, beskriver 'Conservation of Arctic Flora and Fauna' (CAFF) hur de arktiska sjöarna och floderna börjar förlora sin förmåga att upprätthålla nuvarande bestånd och artrikedom.

Text: Anngelica Kristoferqvist
The State of the Arctic Freshwater Biodiversity Report

Arcum anknutna Danny Chun Pong Lau, forskarassistent, och Jan Karlsson, professor, båda vid Institutionen för Ekologi, Miljö och Geovetenskap institution, har varit med och skrivit rapporten.

Danny forskar bland annat om biodiversitet och ekosystemsfunktioner under klimat-variationer och störningar.

Jan forskar på genomslaget av klimatförändringar på biokemin i akvatiska ekosystem på höga latituder.

Rapporten är en sammanställning av kunskapsläget om biologisk mångfald i arktiska sötvattensekosystem, förändringar och viktiga luckor i vår förmåga att bedöma biologisk mångfald i ett antal delområden.

Målet är att bedöma den nuvarande statusen och trenderna för den biologiska mångfald i sötvatten i hela Arktis.

Läs mer om, eller ladda ner rapporten, på CAFF:s hemsida.

Affilierade forskare

Jan Karlsson