Publicerad: 2012-04-13

Ny alumnförening i Kina

NYHET Umeå universitets före detta studenter finns över hela världen. Nyligen har en alumnförening i Kina startat upp. Damon Yang, alumn från masterprogrammet i interaktiva tekniska system, är kontaktperson. I mars genomfördes den första alumnträffen där, och fler är på gång.

För Umeå universitet är det viktigt att behålla relationen med sina f.d. studenter. På initiativ från alumnkoordinator Jessica Bergström Grahn har en alumnförening i Kina startats upp. Damon Yang, som studerade vid Umeå universitet mellan 2007 och 2010 är den drivande personen på plats. Damon Yang jobbar idag på Ericsson i Peking och ägnar sin fritid åt alumnföreningen. Eftersom den precis är i uppstartsfasen är det än så länge inte så många medlemmar men hans ambition är att den ska växa.

I mars initierade Damon Yang en middagsträff med alumner i Peking. 8 alumner kom. Enligt Damon Yang var stämningen god, och trots att alla inte kände varandra sen tidigare så kände de gemensamhet med anledning av att de alla hade studerat i Umeå och hade Umeå universitet gemensamt.
- Jag tror att det är för att vi alla har samma Umeå-gen i oss, säger han.

I höst planerar Umeå universitet, däribland vice rektor Anders Fällström, att besöka Kina för att medverka på alumnträffar.

Vill du gå med i alumnföreningen i Kina? Läs mer här