Publicerad: 2023-02-06 Uppdaterad: 2023-06-16, 13:49

Ny bok analyserar hur släktskap skildras i N.K Jemisins spekulativa fiktion

NYHET Klimatförändringar, antidemokratiska rörelser och massutrotning kräver att människan ombildar relationer och släktskap som utgör våra samhällen. Berit Åström, universitetslektor och docent i engelsk litteratur, är en av redaktörerna för en antologi som kastar nytt ljus över författaren N.K Jemisins spekulativa fiktion.

Text: Sandra Lundström

– Antologin analyserar hur släktskap och familj porträtteras i hennes böcker när det gäller nära relationer mellan till exempel föräldrar och barn, men också relationer mellan människor och karaktärer som inte är mänskliga, säger Berit Åström.

Elva författare har bidragit till antologin. Tillsammans med Jenny Bonnevier från Örebros universitet är Berit Åström redaktör.

– Genom släktskapen som skildras i N.K Jemisins böcker ifrågasätter hon vad det innebär att vara människa och vad som är ett släktskap. Hennes böcker berättar också en historia om vår samtid när det gäller till exempel våld i nära relationer, statligt våld och hur vissa medborgare enbart är en ekonomisk resurs.

Kinship in the Fiction of N. K. Jemisin: Relations of Power and Resistance ges ut i februari av Rowman & Littlefield Publishers.

Berit Åström
Universitetslektor