Publicerad: 2017-05-09

Ny bok: Den svenska skolgårdens historia

NYHET I en ny bok ges ny och samlad kunskap om skolans utemiljö som ett pedagogiskt och socialt rum, både historisk och i nutid. Författare är Anna Larsson, Björn Norlin och Maria Rönnlund, samtliga Umeå universitet.

De flesta har minnen kopplade till någon skolgård. Raster med vila eller vild lek, idrott, tävlingar och undervisning. Idag har skolgården blivit en naturlig del av skolan, men hur har denna plats blivit så självklar?

I boken redogör författarna för den svenska skolgårdens historia utifrån historiskt källmaterial och människors minnesberättelser.

De beskriver hur skolgården har tagit form och förändrats som koncept, hur den fysiskt har formgetts och utvecklats, och hur den har använts för social samvaro.

Kontakt:

Anna Larsson är verksam som professor och forskningsledare vid institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet.

Björn Norlin är verksam som forskare vid institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet.

Maria Rönnlund är verksam som lärare och forskare vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet.

Redaktör: Per Melander