Publicerad: 2012-08-17

Ny bok: Kort om döden av Lennart Lundmark

NYHET Lennart Lundmark, fil dr i historia var länge lärare och forskare vid Umeå universitet. Numera fri forskare och skribent.

Vi ska alla dö. Insikten har skrämt och förföljt mänskligheten sedan vi blev medvetna varelser. Men har vår inställning till döden förändrats genom historien?

I Kort om döden tar Lennart Lundmark avstamp i stoicismen, den antika filosofi som förespråkade ett rationellt förhållande till livets slut. Han berättar bland mycket annat om den tidiga kristendomens martyrer som extatiskt kastade sig på bödelns svärd, men leder också resonemangen fram till vår egen tids svåra frågor.

I dag handlar den brännande diskussionen om livets absoluta slutskede. Är det läkarens plikt att hålla patienten vid liv så länge som möjligt oavsett det lidande det kanske orsakar?

Lennart Lundmark är fil dr i historia och var länge lärare och forskare vid Umeå universitet. De senaste 15 åren har han varit verksam som fri forskare och skribent för Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Han har tidigare publicerat drygt tio böcker, varav flera om samernas historia.

Läs delar av boken här

Redaktör: Per Melander