Publicerad: 2010-05-04

Ny bok: The Secret World of Doing Nothing

NYHET Billy Ehn, professor i etnologi vid institutionen för kultur och medier, har tillsammans med Orvar Löfgren, Lunds universitet, kommit ut med en ny bok på University of California Press. ”The Secret World of Doing Nothing” beskrivs som en insiktsfull och banbrytande reflektion om vad som händer när av allt att döma absolut ingenting händer.

Bokomslag: The secret world of doing nothingBoken handlar om de oansenliga ögonblicken i det dagliga livet – när man väntar på en buss, dagdrömmer vid fönstret eller utför en rutinmässig uppgift – och visar att dessa "tomma" ögonblick är fulla av betydelse. Förutom författarnas egen forskning ger boken översikt med exempel både från skönlitteratur och tidigare etnologisk forskning.

Ur en av recensionerna: "Detta är en vackert skriven och elegant bok, djupt tankeväckande men åtkomlig för alla. The Secret World of Doing Nothing är en handbok för att förstå det dagliga livet, ett förtjusande sätt att ta reda på vad som händer i huvudet på människor som väntar, står i kö, dagdrömmer och till synes inte gör någonting. Ehn och Löfgren öppnar en dörr till en hittills dold värld i vardagslivets detaljer och ger en värdefull inblick i dagens samhälle, känslor och moral. Vem skulle tro att det kunde vara så upplyftande att titta på ingenting?" (Richard R. Wilk, Indiana University)

Läs mer om The Secret World of Doing NothingMer om Billy Ehns forskning samt kontaktinformation

Redaktör: Helena Vejbrink