Publicerad: 2016-04-05

Ny bok: Utblick – Sverige i en internationell jämförelse

NYHET Hur kommer det sig att människor är mer främlingsfientliga i vissa länder än i andra? Varför skiljer sig åsikter om jämställdhet inom familjen så mycket mellan länder? Stämmer det att människor blir allt mindre religiösa i takt med att länder moderniseras? Ökar eller minskar välbefinnandet över tid i Europas länder? Hur utvecklas livsvillkor och hälsa för den äldre befolkningen i Europa? Detta är exempel på frågor som besvaras i en ny antologi från Umeå universitet.

I dagens globaliserade värld spelar jämförelser mellan länder en allt mer framträdande roll. Inom den komparativa samhällsforskningen försöker forskare förklara och förstå likheter och skillnader mellan olika länder utifrån en mängd skilda teman och områden.

I boken Utblick ges ett smakprov på hur sådana skillnader och likheter kan beskrivas och förstås med hjälp av tre av världens främsta komparativa surveyundersökningar: European Social Survey (ESS), International Social Survey Programme (ISSP), samt The Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE). Både jämförelser mellan länder vid en viss tidpunkt och förändringar över tid för olika länder står i fokus i de olika kapitlen.

– Studierna i antologin baseras på undersökningar som täcker in ett stort antal länder som skiljer sig åt avseende ekonomi, institutioner och kultur. Detta gör det möjligt att studera hur olika länders samhällssystem skiljer sig åt från varandra. Det kan till exempel handla om kunskap som fyller en viktig roll för att fatta policybeslut, berättar Jenny Olofsson, en av författarna till antologin.

I en av studierna analyseras till exempel attityder till invandring i Europa under 2000-talet. Trots föreställningar om att främlingsfientligheten ökar visar aktuell data att européerna har blivit något mer positiva till invandrare under 2000-talet.

Ett annat kapitel i boken tar upp vad människor har för åsikter i frågor som rör barnfamiljers fördelning av omsorgsarbete och försörjning. Den tydligaste skillnaden mellan länder visade sig vara mellan Sverige och Polen, där attityderna i Sverige är betydligt mer fokuserade på jämställdhet mellan könen medan attityderna i Polen präglas av en traditionell syn på fördelningen av försörjning och omsorgsansvar mellan män och kvinnor.

Ett tredje exempel visar på att äldre personer i de skandinaviska länderna är mer nöjda med sina sociala nätverk än de i södra Europa, detta trots att skandinaver har glesare kontakter och större geografisk avstånd mellan personer i nätverken.

Boken är populärvetenskapligt skriven och riktar sig till de som är intresserade av skillnader mellan länder vad gäller såväl socioekonomiska faktorer som attityder, hälsa och välbefinnande. Speciellt intressant torde boken vara för studenter, forskare, politiker, opinionsbildare och en samhällsintresserad allmänhet.

Författarna till boken

Andreas Bohman, fil. dr. i sociologiFilip Fors, fil. dr. i sociologiGunnar Malmberg, professor i kulturgeografiIda Öun, fil. dr. sociologiJenny Olofsson, fil. dr. i kulturgeografiJoakim Kulin, fil. dr i sociologi (Stockholms universitet)Jonas Edlund, professor i sociologiLena Karlsson, fil. dr. i sociologiMikael Hjerm, professor i sociologi
Mikael Stattin, docent i sociologi

Här släpps boken officiellt den 6 april men kan laddas hem redan nu