Publicerad: 2013-03-04

Ny föreståndare på Idrottshögskolan

NYHET Tor Söderström, professor i pedagogik, tillträdde den 1 mars som föreståndare för Idrottshögskolan på 50 procent. Han tar vid efter Peter Hassmén, professor i psykologi.

Tor Söderström föddes 1967 i Umeå. Han disputerade 1999 i pedagogik vid Umeå universitet med en avhandling om gymkulturens logik. År 2000 anställdes han som lektor i pedagogik, och under följande år arbetade han vid Luleå tekniska universitet med lärande och IKT. Tor Söderström utsågs till docent 2008, och 2007–2010 var han prefekt vid pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Han har erhållit ett flertal forsknings- och projektanslag inom både det pedagogiska och idrottspedagogiska området och medverkar i både nationella och internationella tvärvetenskapliga forskningsnätverk.

Tor Söderström har haft olika typer av utvärderings-, konsult-, referensgrupps- och ledamotsuppdrag. Han har varit ansvarig för att utveckla nya utbildningsprogram och ett flertal IT-stöd för högre utbildning.

På senare år har han utvecklat nya projekt om hur lärande av färdigheter och praktiskt kunnande går till och kan stöttas. Han har fokuserat på övning och scenarioträning i relation till utvecklandet av professionell skicklighet och på prestationsutveckling inom svensk elitidrott.

– Jag ser fram emot att vara delaktig i arbetet med att utveckla Idrottshögskolan i Umeå till en av Skandinaviens främsta, säger Tor Söderström.

Redaktör: Eva Stoianov