Publicerad: 2009-10-26

Ny forskning inom ”Interaktiv arkitektur” presenteras

NYHET Vid en världsledande vetenskaplig konferens i USA presenteras spännande forskning från Umeå universitet som rör sig i gränslandet mellan arkitektur och interaktionsdesign. Nya dynamiska material, så kallade transmaterial, och nya interaktiva texturer möjliggör ett unikt möte mellan arkitektur och digital teknik.

På en cirka 100 kvadratmeter stor inomhusyta i Köpenhamn kan nu besökare få en abstrakt upplevelse av Icehotel i Jukkasjärvi. Isväggar kombineras med spännande arkitektur, konst och lågupplöst digital teknik med pixelväggar från Philips.

– Forskare och näringslivsaktörer har tillsammans skapat en arkitektur och atmosfär som kommunicerar ”The spirit of Icehotel”, förklarar Mikael Wiberg, docent vid institutionen för informatik och forskningsledare vid Designhögskolan.

Genom det Mål2-finansierade forsknings- och utvecklingsprojekt xID 2.0 som genomförs i nära samarbete mellan institutionen för informatik, Designhögskolan och Humlab, samt näringslivsaktörerna Icehotel, Philips och Jung von Matt har en ny interaktiv miljö realiserats i Köpenhamns centrum.

Forskningsresultaten från projektet, som bland annat handlar om teoriutveckling kring interaktiva texturer som arkitektoniska element, kommer att presenteras på den världsledande vetenskapliga konferensen ”TEI 2010 – International Conference on Tangible, Embedded and Embodied Interaction”, 25-27 januari 2010 vid MIT - Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA.

– Konkurrensen var hård. Av totalt 160 inskickade bidrag kommer endast 24 presenteras vid konferensen och publiceras av ACM Press, berättar Mikael Wiberg.

Bakom den vetenskapliga artikeln ”Texturing the material turn in interaction design” står forskarna Mikael Wiberg och Erica Robles, med doktorsgrad från Stanford University, postdoktor vid HUMlab, och numera universitetslektor vid New York University. Robles har också tillsammans med Patrik Svensson vid Humlab startat ett internationellt forskningsnätverk kring det närliggande området 'screen research'.

– Det är en sann ära att få presentera våra forskningsresultat vid konferensen. Det är också en viktig indikation på att vi bedriver starkt och relevant forskning inom detta framväxande område, säger Mikael Wiberg.

För vidare information kontakta: Mikael Wiberg, docent, institutionen för informatik och forskningsledare vid Designhögskolan, Umeå universitet

Redaktör: Carina Dahlberg