Publicerad: 2011-08-05

Ny hjärntumörgen identifierad för meningiom

NYHET Orsaken till varför man får hjärntumör har varit okänd i de flesta fall. Tidigare har Umeåforskare funnit att hjärntumörer kan vara ärftliga. I ett internationellt samarbete har man nu funnit en genetisk variation som medför ökad risk för en viss typ av hjärntumör, så kallat meningiom.

Ungefär 1 400 personer drabbas årligen av tumörer i hjärnan i Sverige, tjugo procent av dessa drabbas av meningiom. Tumören är i sig självt ofta godartad men kan ge svåra symptom på grund av sitt växtsätt och är i en del fall elakartad. Den uppkommer från hjärnhinnorna och det är vanligare att kvinnor drabbas. Kända riskfaktorer för att drabbas är högre doser av joniserande strålning som vid strålbehandling för cancer sjukdomar.

Påverkas av joniserad strålning

I studien ingår prover från totalt 1 633 patienter med meningiom i Sverige, Tyskland England och Danmark. Resultaten publicerades 31 juli i den ansedda tidskriften Nature Genetics.

Genvarianten sitter nära MLLT10 på kromosom 10, en gen som man vet är involverad i de genvägar som utvecklar tumörer. Denna gen har tidigare inte varit kopplad till ökad risk för tumörer.

– Nu vill vi forska vidare för att se vad dessa genvarianter har för funktion och om och i så fall hur de samvarierar med miljöfaktorer, såsom joniserande strålning, eftersom den enda miljöfaktor som är känd sedan tidigare för meningiom är högre doser av joniserande strålning säger Beatrice Melin.

Medförfattare till studien är från Umeåforskarna; Beatrice Melin, Ulrika Andersson, Roger Henriksson och Thomas Brännström.
Till artikelnPressbild

Kontaktperson: Beatrice Melin, adjungerad professor vid Umeå universitet och onkolog vid Norrlands universitetssjukhus

E-post: beatrice.melin@onkologi.umu.se
Mobil: 073-091 80 28