Publicerad: 2013-06-26

Ny lärobok om konsten att utbilda ingenjörer

NYHET Ingenjörer är speciella. Med utgångspunkt i det som är yrkets kärna – att lösa problem – ger mångåriga ingenjörslärarna Håkan Gulliksson, Agneta Bränberg och Ulf Holmgren i en ny bok sin syn på hur man på bästa sätt utbildar ingenjörer.

– Vi kan inte bara undervisa i våra ämnen, utan måste också tänka på att studenten ska bli en viss yrkesperson. Att undervisa till exempel en blivande lärare och en ingenjör i fysik är olika saker. Bägge måste förstås lära sig ämnet, men medan läraren behöver det utifrån hur den bäst förklarar fysik för någon annan, måste ingenjören förstå hur den kan använda fysiken för att lösa någon form av problem, säger Agneta Bränberg.– Och för att lösa problem måste man ofta jobba tillsammans, inflikar Håkan Gulliksson. Det är ett socialt yrke att vara ingenjör! Det lyfter vi också fram i boken.
Skrivarkurs satte fartTvå saker satte fart på tre universitetslärarnas pennor. Det ena var arbetet med att göra pedagogiska portföljer, en slags dokumentation för att synliggöra lärares pedagogiska skicklighet för egen karriärplanering, utvecklings- och lönesamtal. Det andra var en skrivarkurs vid universitetet i syfte att göra forskare och lärare bättre på alltifrån vetenskapliga artiklar till populärvetenskapliga texter. Trion gick kursen och fogade samtidigt kapitel till kapitel i läroboken Didaktik för ingenjörslärare – Konsten och glädjen med att utbilda ingenjörer.I boken tar de läsaren med på en ingenjörsdidaktisk ”upptäcktsresa” där de både diskuterar ingenjörens roll i samhället och ger konkreta, handfasta råd om hur olika typer av kurser, praktiska moment och examensarbeten kan läggas upp.– De många kursexemplen i boken är väldigt olika och speglar våra olika sätt att jobba under årens gång. Vi har prövat det mesta och det vi inte själva testat har kollegor till oss gjort, säger Agneta Bränberg.
”Mer spännande vara lärare”Undervisningen har på många sätt förändrats, konstaterar författarna. Blivande ingenjörer i dag måste förutom ämneskunskap och teknikkunnande behärska allt från rapportskrivande till att prata inför andra. – Det har gjort det mer spännande att vara lärare, men också mer krävande, säger Håkan Gulliksson. Skickar mina studenter in en rapport på engelska förväntar de sig att jag ska ge synpunkter på deras engelska förutom själva innehållet. En kurs kan vara en del av ett projekt, då måste jag kunna projektledning också och lära studenterna att bli projektledare.
Vilka hoppas ni ska läsa boken?– Absolut ingenjörslärare, det är själva poängen med boken, säger Håkan Gulliksson. Men gärna även forskare som inte jobbar direkt i ingenjörsämnena utan kommer in och undervisar teknologer i sina ämnen. Jag hoppas också att boken ska få andra, kanske journalister, att bli nyfikna och börja fundera över vad en ingenjör är.Boken är tänkt att fungera både som en uppslagsbok och inspirationskälla. Författarna förväntar sig inte att den ska läsas från pärm till pärm, utan att läsaren kan hitta sina godbitar här och där.
Har det varit kul att skriva?– Ja, jätteroligt, säger Agneta Bränberg. Våra diskussioner har varit roligast, fast de har också varit besvärligast. Det har varit kul att få läsa så mycket som vi gjort under tiden, att få syn på det vi kan och även lära sig mycket nytt.
Har ni blivit sugna på att skriva fler böcker?
– Inte just nu, vi får nog andas lite först! Jag har inte skrivit böcker förut, men nu när vi gjort det ser jag ju att det går, så dyker idén upp igen kommer jag inte att tveka, säger Agneta Bränberg.

Text & foto: Anna-Lena Lindskog

Bildtext:
Håkan Gulliksson och Agneta Bränberg har tillsammans med lärarkollegan Ulf Holmgren vid institutionen för tillämpad fysik och elektronik, Umeå universitet, skrivit en bok om att utbilda ingenjörer.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog