Publicerad: 2019-09-04

Ny ledning på Arkitekthögskolan

NYHET Det är nu klart med ny ledning på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet. Ny prefekt blir Mikael Henningsson, tidigare prefekt vid Institutionen för psykologi. Sara Thor kliver in som ställföreträdande prefekt och Michael Gruber blir biträdande prefekt.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Det ska bli väldigt spännande att få vara en del av skolans fortsatta utveckling, både när det gäller att driva det populära arkitektprogrammet och också att över tid att föra in mer forskning i verksamheten, säger Mikael Henningsson, ny prefekt vid Arkitekthögskolan.

Mikael Henningsson är 59 år och född i Vännäs. Han utbildade sig till psykolog vid Umeå universitet och arbetade inom psykiatrin i några år, innan han återvände till universitetet och disputerade 1999. Han har därefter forskat och undervisat, varit studierektor för psykologprogrammet och senare prefekt vid Institutionen för psykologi. Han är en uppskattad lärare, som både belönats med studentkårens och samhällsvetenskapliga fakultetens pedagogiska priser.

Sara Thor blir ställföreträdande prefekt. Hon är utbildad till arkitekt på Chalmers och La Villette i Paris. Hon har tidigare arbetat som praktiserande arkitekt på kontor i Storbritannien och har sedan 2015 undervisat på Arkitekthögskolan, där hon är kursansvarig lärare för en designstudio på masterprogrammet.

Michael Gruber har utsetts till biträdande prefekt. Han är 56 år och kommer ursprungligen från Göteborg. Hans ansvarsområde kommer att vara utbildning och han får också rollen som studierektor. Michael Gruber är universitetslektor i psykologi och kommer närmast från Institutionen för psykologi, där han i mer än 15 år i olika roller arbetat som pedagogisk ledare. 2016 utsågs han till excellent lärare.

I ledningen ingår också Amalia Katapodis, universitetsadjunkt, som tidigare utsetts av fakultetens utbildningskommitté till programansvarig för arkitektprogrammet och masterprogrammet i arkitektur och stadsbyggnad. Sedan 2007 är hon praktiserande arkitekt och har undervisat sedan 2011. De senaste fyra åren har hon undervisat vid Arkitekthögskolan i Umeå.

– Jag är mycket glad över att vi har fått en så kompetent ledning på plats, säger Mikael Elofsson, dekan vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten. Det borgar för att Arkitekthögskolan fortsätter utvecklas och fokus ligger nu på att bygga upp en robust forskningsmiljö.

– Fakultetsledningen har gjort ett utmärkt arbete med att på kort tid hitta en ny ledning för Arkitekthögskolan, säger rektor Hans Adolfsson. Med en ny ledning på plats kan arbetet med att dels utveckla skolan men också att stärka verksamheten på konstnärligt campus fortsätta.

Läs mer om Arkitekthögskolan

För mer information, kontakta gärna:

Mikael Henningsson, prefekt, Arkitekthögskolan, Umeå universitet
E-post: mikael.henningsson@umu.se